(SIDE2): Har du lyst til å begynne å spise sunt sier du? Men du føler at det er mer kostbart å finne de sunne alternativene? Her er noen av basisvarene du bør sikre deg om du vil ha mest mulig næring for pengene.

Avocado
Denne frukten kan brukes til så mangt, er mektig og gir deg mye næring for pengene. Den koster rundt 10 kroner per.stk og ofte kan det være vanskelig å finne en som er moden. Kjøp deg derfor et nett med avocado å ha hjemme. Der kan de modnes i fred og de trives best i romtemperatur. Vil du at de skal modnes raskere så legg den i en plastpose sammen med epler, bananer eller pærer, da disse produserer etylengass som fremskynder modningsprosessen.

Selv om en avocado i utgangspunktet gir en del kalorier er den på den annen side proppfull av vitaminer og det holder å spise en halv avocado i salaten eller blande den med kesam og reker til en deilig lunsjrett.

Fettet består i stor grad av flerumettede fettsyrer som er gunstig for oss. Avocado er også rik på proteiner og inneholder dessuten E-, B- og C- vitaminer

Bananer
Banan inneholder mer karbohydrater enn de fleste andre fruktslag, og er dermed velegnet for å gi et energitilskudd. Banan er derfor svært ideell å spise før og etter fysisk aktivitet, da kroppen fort tar til seg næringen.
Bananer inneholder mye fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. Bananer inneholder også A-, B og E-vitaminer samt mineralene fosfor, kalium, jern og sink.

Hvis du er i gang med å legge om livsstilen for å gå ned i vekt bør du ha med deg en banan i veska. Spis den før eller etter trening. Du skal helst spise 10 minutter etter trening.

Bananprisen svinger i takt med verdensmarkedet, avhengig av tilgang og etterspørsel. Tropiske stormer som legger plantasjene flate vil normalt medføre høyere pris. Forhold på markedet, som for eksempel dårlig vær i Europa og dårlig salg, kan medføre lavere pris

Egg
Her er det mye næring. Et kokt egg inneholder 12,6 gram protein og gir 143 kcal. For alle som ikke har høyt kolesterol er det sunt og bra å spise et egg om dagen. Egg koster rundt 18 kroner for en pakke med seks og du kan bruke det til så mangt. Lag omelett, eggerøre, stek det eller kok det.

Frossengrønnsaker
En pose med frossengrønnsaker er billig og raskt å tilberede. En pose med frosne wokgrønnsaker koster rundt 20 kroner og holder til omtrent fire porsjoner. Dette er billig næring, som smaker bedre enn du tror. selv om grønnsakene er frosset ned blir de ikke vasne om du steker dem riktig. Ha i litt olje og soyasaus

Grovt brød
Et brød kan være en lur investering om du er flink til å fryse ned det du ikke bruker og heller tar opp etter hvert. Bruk brødristeren eller sleng skivene inn i ovnen på svak varme om du har dårlig tid.

Lakseskiver
Å kjøpe lakseskiver frossent eller ferskt er ingen dyr affære. Og det er nyttig og godt. Lakseskiver i folie med en kladd crème fraîche og litt purreløk er en billig middag. Ha gjerne poteter til.

Også laks er en fet fisketype, men den gir masse protein og sunne fettsyrer du trenger. Dropp heller tilbehør om du vil styre unna for mange kalorier. Eller kutt ned på mengden.

Spinatsalat
Hvis du skal velge blant alle salatene så kan du gå etter farge. De grønneste salatene er de sunneste, så kinakål gir deg ikke så mye næring, mens spinatsalat er den aller beste. Spinat kan også brukes til så mye. den kan stues, kokes eller spises rå. I folie tar du en smørklatt eller litt olje og salt og pepper på. La den ligge i ovn i fem minutter på 200 grader. Nydelig som tilbehør til fisk.

Kylling
En ferdiggrillet kylling kan du få til 40 kroner. Her er masse proteiner som er bra hvis du vil ned i vekt. Kylling er som kjent magert kjøtt og også her er mulighetene mange. Om du er kalorifrik så tar du av skinnet hvor fettet skjuler seg. Vingene er heller ikke det lureste å spise dersom du vil spare på fettet.

Havregrøt
Her er det mye karbohydrater, men også mye næring. Du trenge rikke å spise det hver dag, men om du samtidig holder deg i form kan det funke som en ok start på dagen et par ganger i uken. Dessuten er havregryn superbillig. unn deg noen blåbær eller annen frukt som banan til om du vil skeie ut.

Skummet melk
Masse kalsium og en god og mager tørstedrikk. Et par glass om dagen er nok.

Frukt
Akkurat nå er det klementiner butikkene bugner over av. For å avlive myten en gang for alle: De små søte sitrusfruktene vi kjøper vinterstid er klementiner - ikke mandariner. Vi importerer klementiner fra Spania og Marokko fra november til mars. Rundt 20.000 tonn finner veien til Norge, og det aller meste av dette rundt juletider. Frukten gir masse C-vitaminer, men ikke overspis om du er redd for kaloriene. klementiner inneholder også en del fruktsukker.

Kjøttpålegg
For å få i deg proteiner fra oksekjøtt kan du jo velge et kjøttpålegg fra storfe. Okserull for eksempel. Pynt brødskiven med grønnsaker. annet billig pålegg er makrell i tomat og leverpostei. begge inneholder en del fett, men også mye næringsstoffer. kalkunpålegg er sunt og magert, selv om det er litt dyrere.

Det viktigste er jo selvsagt at du spiser variert kost når du skal slanke deg også. Dette er eksempler på mat som er billig og sunt og en guide til hva du kan fylle handleposen med om du vil være litt bevisst.

Suppeposer
Det er billig, godt og sunt om du velger rett og gjør den litt mer spennende. Kjøp en fiskesuppe for eksempel. Ha i litt fløte bare, en fiskebuljong og et lite stykke laks i terninger. Med grovt brød ved siden av er det nydelig og gjør kroppen varm og god i vinterkulda. En suppepose koster fra 10-20 kroner og et stort nok laksefilet-stykke kan du få til rundt 20 kroner.

(Kilder: Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt, frukt.no)

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!