(SIDE2:) At man bør spise salat framfor potetgull når man slanker seg er en selvfølge. Men det finnes mange matvarer du kanskje ikke tenker på som sunne som er med på å redusere vekten. Samtidig finnes det matvarer mange tror er ufarlige, som inneholder store mengder kalorier.

Her er noen av dem.

- Øker forbrenningen

Ifølge

Alltommat.se

kan rett mat hjelpe deg med å brenne fett. Ernæringsfysiolog Fredrik Paulún kommer med en rekke anbefalinger om mat som øker forbrenningen:

1. Bringebær
2. Reddiker
3. Chili
4. Kanel
5. Ingefær
6. Hvitløk
7. Laks
8. Kokos
9. Vannmelon
10. Te, helst grønn
11. Kaffe
12. Sennep

LES OGSÅ: 12 matvarer for forbrenningen

Sunn helgemiddag
Er du lei av salater? Det finnes mange andre spennende måter å tilberede sunn mat på. Visste du for eksempel at fajitas kan bli en sunn middag? Her er en oppskrift på fire porsjoner:

Dette trenger du: 600 g kyllingfilet, 1 ss olje, 1 pose Taco kryddermiks, 1/2 boks røde bønner, 1 løk 1/2 rød chili

Slik gjør du:
1. Skjær kyllingfileten i strimler og stek dem i en panne med litt olje. Finhakk løk og skjær chilien i tynne ringer.
2. Tilsett kryddermiksen med litt vann som anvist på posen og la det koke i tre minutter.
3. Skyll de hermetiske bønnene og la dem renne godt av. Ha dem i kyllingblandingen.
4. Varm tortillalefsene som anvist på pakken. Legg kyllingblandingen midt på tortillaen.

Les flere oppskrifter her.

Biff er bra
Ernæringsfysiolog Jonny Bowden har også gode nyheter til folk som elsker god mat, men som vil ned i vekt. Han mener nemlig at biff er god slankemat.

- Fettmengden i rødt kjøtt avhenger av hvilken del av dyret som brukes. Steik, biff og filet inneholder for eksempel mye mindre fett enn ribbe, koteletter og grytekjøtt. Rent kjøtt er proppfullt av proteiner og inneholder lite fett, sier han.

Annen slankemat han anbefaler er grapefrukt, gresskar, grønn te og sardiner.

LES OGSÅ: - Biff er slankemat

Lettvint

Gidder du ikke bruke lang tid på å steke biff eller lage fajitas? Hva med en sunn brokkoliomelett?

Del brokkolien og kok bitene i lettsaltet vann. Visp egg, vann, salt og pepper. Smelt smør og hell omelettrøren i stekepannen. Legg brokkolien i pannen og la omeletten stivne på svak varme i cirka 10 minutter.

Les flere oppskrifter her.

Vondt i halsen?
Dessverre er det også mange matvarer du bør holde deg unna, ofte ting du ikke er helt klar over. Blant annet kan halspastiller øke vekten. Grunnen er at mange slike pastiller inneholder søtningsmidler, skriver DinSide Helse.

Den verste er Strepsils, som ikke selges i Norge. Andre halspastiller på listen er Vicks Blue Active med åtte kalorier per pastill, Wrigley’s Extra Drops Cool med seks kalorier per pastill og Fisherman’s Friend Original ekstra sterke med 4,3 kalorier per pastill.

Du trenger imidlertid ikke droppe halspastillene hvis du kjenner deg uggen i halsen. Til sammenligning inneholder nemlig en 50 grams sjokolade 292 kalorier, 100 gram potetgull 520 kalorier og 350 gram brus 143 kalorier. Et kilo fett tilsvarer omtrent 7700 kalorier, ifølge Nedivekt-slanking.info.

Usunn frokost
Forrige uke skrev vi om at åtte av ni frokostblandinger for barn har et uakseptabelt innhold av sukker. I gjennomsnitt har frokostblandingene et sukkerinnhold på 30,4 gram per 100 gram.

LES OGSÅ: - Frokostblanding for barn er godteri

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!