Gå til sidens hovedinnhold

Slik holder du vekta i jula

Her er triksene for å spare julekalorier.

(SIDE2): - Spiser man mye søtt over en periode er det som om kroppen venner seg til det, og mange opplever et søtsug når de kutter ned på søtsakene. Da vil kroppen bare ha mer av søtsakene. Spiser man mye tung mat og drikker en del vin over lengre tid vil kroppen også venne seg til den type kosthold. Og det tar en viss tid med å venne seg til hverdagsmaten igjen, sier kommunikasjonssjef Jeanette Roede i Grete Roede.

- I julen har man ofte en annen måltidsrytme med færre og større måltider, og kanskje mye småspising. Når hverdagen er tilbake bruker kroppen litt tid på å justere seg tilbake til flere, men mindre måltider og lettere mat. Ikke minst kan det være utfordrende å kutte ned på søtsaker og småspising, legger slankeeksperten til.

Roede sier at man skal kose seg i jula, og at det ikke er juledagene som velter lasset. Men vil du være litt forsiktig, eller føler at det blir vel mye julebord, julemat og julegodter, kan det være lurt å både tenke på å holde seg i regelmessig aktivitet – og tenke over hva man putter i seg.

Her er noen tips til hvordan du kan spare julekalorier, ifølge Jeanette Roede.

1. Server røykt lammelår sammen med pinnekjøttet. Spis litt av hvert. Lammelåret er magert og smaker godt sammen med kålrotstappe.

2. Velg den magreste ribben i butikken. Skjær vekk alt synlig fett, og spis kun kjøttet fra kammen.

3. Unngå medisterkake/pølse.

4. Det finnes mange sunne julemiddager, så hvorfor ikke prøve av disse julemenyene?

-lutefisk, kalkun, svinestek, lammelår/steik, roastbiff, skinkesteik.

5. Lag en smakfull skysaus istedenfor de tunge fete sausene.

6. Julefrokosten: Spis krydder- eller sursild, røyklaks og gravlaks, egg, skinke, roastbiff, kalkunkjøtt, rull (ta av synlig fett) og masse grønt ved siden av.

7. La et stort fruktfat stå fremme til en hver tid. Sett julegodter og julekaker i skapet og ta dem bare fram når dette skal serveres.

8. Gå en tur med familie og venner istedenfor å drikke kaffe å spise julekaker sammen.

9. Hold deg til de julekakene som inneholder minst fett. Husk at når du har smakt på en kake, så vet du hvordan den smaker!

Lurer du på hva julematen inneholder? Sjekk kaloriene i julematen

Trening i jula
Du bør også holde deg i aktivitet i jula. Da får du brukt opp litt av den ekstra julematen du spiser i løpet av alle juledagene.

- Det er deprimerende hvor fort man kan komme i dårligere form. Er man noenlunde i god form kommer man fortere tilbake i form igjen. Det er ikke så mye som skal til. Og om du ikke trener som du pleier, hjelper det å være i aktivitet. I jula kan man tenke på aktiviteter som kan gjøres sammen med familien eller venner istedenfor å sette seg ned, mener Roede.

Hun understreker at vi har flere timer fri i jula enn ellers.

- Jeg vet av egenerfaring at det er vanskelig å være i bevegelse i ferien selv om man har flere timer til rådighet på fridagene for man tar gjerne helt ferie i jula. Men klarer man å planlegge og gjerne gjøre en avtale om å trene eller gå en tur med noen så er det lettere å gjennomføre.

Roede sier også at når man bruker tid på å være i aktivitet i løpet av dagen rekker man også å bli sulten til neste måltid.

- Mange, inkludert meg selv, går fra måltid til måltid med småspising innimellom, og blir vel aldri riktig sulten mellom hvert måltid. Det blir også lettere å takke nei til fristelser om man har en god følelse i kroppen som følge av å ha vært i aktivitet. I jula kan man gjerne leke litt, bruke snøen eller for eksempel stå på skøyter.

Aking er effektivt
Produktsjef og treningsekspert Halvor Lauvstad ved SATS nevner også snøen som et godt hjelpemiddel i jula.

- Er det snø kan du stå på ski eller ake. Aking er bra fordi du selvsagt må gå en del oppover før du kan skli ned. Det gir mye aktivitet og kaloriforbruk. Langrenn er også en god aktivitet. Alpint derimot er ikke spesielt bra med tanke på forbrenning. Det er en morsom aktivitet, men gir fint lite med tanke på forbrenning fordi man sitter mye stille i heisen, sier Lauvstad.

Han anbefaler også at å gå turer i jula, det er godt tiltak for kroppen.

- Jeg anbefaler folk å gå en tur før julemåltidet. Da våkner man litt opp, øker appetitten og kroppen kommer i bevegelse.

God julesamvittighet
Treningseksperten synes også det kan være lurt å strekke litt på beina mellom hovedretten og desserten.

- Man sitter gjerne i timevis i løpet av julemåltidene, da er det greit å få litt luft og gjøre noe mellom måltidene.

Lauvstad synes som Roede at jula skal være kos. Men han påpeker at kos ikke nødvendigvis betyr å sitte stille en hel uke.

- Å røre på seg litt gjør at maten smaker bedre, formen blir bedre og samvittigheten blir bedre.

Reklame

Slik får du kajakk til en tidel av vanlig pris

Kommentarer til denne saken