SENTRUM: Mandag begynner ombyggingsarbeidet av en av Oslo sentrums travleste gater, Prinsens gate.
Gata blir det stengt for gjennomfartstrafikk, og når den åpner i ferdig oppgradert tilstand, vil den bli en ren trikkegate.
Prinsens gate, som går fra Fred. Olsens gate til Wessels plass (ved siden av Stortinget, journ. anm.) har tidligere hatt trikk-, buss- og biltrafikk i en retning. Det samme har parallelgata Tollbugata har hatt tilsvarende i motsatt retning.
Les også: Slik kan et av Oslos farligste områder bli - men det kan ta tid
Bort med bilene
Men når oppgraderingen er ferdig, skal Prinsens gate ha trikketrafikk i begge retninger, mens Tollbugata blir en toveiskjørt bussgate.
Det betyr at det blir langt vanskeligere å være bilist i Kvadraturen framover.
- Dette gjøres for å sikre bedre flyt og fremkommelighet for både buss og trikk. Gaten vil få en estetisk oppgradering for å gjøre området til et trivelig byrom med universell utforming, forteller Bymiljøetaten i en pressemelding.
Det var i oktober at prosjektet ble vedtatt i bystyret.
Hele prosjektet, inklusiv Tollbugata, er planlagt ferdigstilt ved slutten av 2017.
Les også: Kan fjerne parkering i flere Oslo-gater
Dropp å kjøre i Kvadraturen
I anleggsperioden i Prinsens gate, åpnes Tollbugata for toveis trafikk opp til Kongens gate, for å forenkle adkomst til området for blant annet varelevering. Tollbugata er enveiskjørt fra Øvre Vollgate til Kongens gate.
Det vil fortsatt være mulig å krysse Prinsens gate med bil i Fred Olsens gate, Skippergata, Dronningens gate, Kirkegata og Kongens gate. De to sykkelfeltene i Skippergata vil bli redusert til ett i anleggsperioden.
- Vi henstiller alle som kjører gjennom Oslo sentrum å benytte Operatunnelen, og for øvrig begrense bilkjøringen i Kvadraturen til det mest nødvendige. Det må påregnes dårligere framkommelighet for alle trafikanter i området under byggeperioden, skriver Bymiljøetaten.
Les også: Ropte «jævla pakkis» til bussjåføren - risikerer flere år i fengsel
Ny gatestruktur i Sentrum
Tidligere denne uka skrev dittOslo.no om Torggata, som har fått nytt liv etter at den ble en så kalt gang- og sykkelprioritert gate.
Etter en lang periode med opprustning fremstår Torggata nå som en av Oslos mest populære sentrumsgater, med et levende uteliv.
Det er en modell byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby, gjerne ser for seg andre steder i Oslo. Blant annet kan Kirkegata, som er en tverrgate mellom Tollbugata og Prinsens gate bli rustet opp på samme måte.
- Jeg kunne tenke meg å bygge om både Markveien og Kirkegata etter lignende mal som Torggata. Torggata er en viktig streng som binder sentrum sammen med Grünerløkka, og det hadde vært spennende å forlenge denne i begge ender. Det kan også være aktuelt å gi andre tverrgater i Kvadraturen et lignende løft som det Torggata har fått for å gjøre dem mer attraktive og levende, og for å skape en mer menneskevennlig og miljøvennlig by, sa hun til dittOslo.no.