Til tross for at det finnes svært mange måter å ta sit-ups på mener forskerne likevel at det er de gamle og tradisjonelle sit-upsene som er mest effektive. Dette er konklusjonen etter at seks ulike sit-ups-teknikker er testet, melder BBC.

Bedre for nakken

Til tross for at det er utviklet mange nye teknikker er altså ingen av disse like effektive som de tradisjonelle sit-upsene, der man fra liggende posisjon med armene over brystkassen bøyer knærne og trekker overkroppen opp til sittende posisjon.

Ifølge forskerne er denne treningsmetoden flere hestehoder foran varianter som ”crunches” og sit-ups der man benytter baller.

For trening av mage, rygg, hofter og bein var de tradisjonelle sit-upsene klart best. Tidligere har det blitt hevdet at de sliter mer på nakken, men det viste seg ifølge forskerne å være feil.

Såkalte ”crunches” der man bare reiser opp deler av overkroppen var mye mer anstrengende for nakken.

De beste sit-upsene
Forskerne har rangert de ulike variantene av sit-ups etter hvor effektive de er. Listen ser slik ut:

1.) Hele sit-ups.
2.) Hele sit-ups med en treningsball.
3.) Hele sit-ups med en treningsball som holdes på plass av en medhjelper.
4.) ”Crunches” med en treningsball.
5.) ”Crunches” med en treningsball som holdes på plass av en medhjelper.
6.) ”Crunches”