Gå til sidens hovedinnhold

Slik får du smalere midje

Sjekk hvordan du spiser deg til en smalere midje.

(SIDE2): Du kan ikke punktslanke deg, men du kan allikevel spise deg til en slankere figur. Såkalt epleformet overvekt er forbundet med insulinresistens og øker risikoen for type 2 diabetes, høyt blodtrykk, problemer med kolesterol og fettstoffer, samt hjertesykdom.

Hos kvinner kan det også medføre fertilitetsproblemer, menstruasjonsforstyrrelser og økt mengde med kroppshår.

Sjekk tipsene

  • Spis to porsjoner frukt og grønnsaker hver dag. Spis helst mange ulike former for frukt, bær og grønt, samt en neve med nøtter.
  • Erstatt brød med belgfrukter. Spis heller mer belgfrukter enn brød, pasta ris og poteter.
  • Spis grovt brød.
  • Velg sunt fett fra fiskefett og planteoljer istedet for animalsk fett.
  • Øk inntaket av proteiner. Spis mer fisk, kylling, kjøtt, kesam, cottage cheese og yoghurt.
  • Mindre sukker. Alle sukkertyper bør holdes til et absolutt minimum.
  • Mosjoner jevnlig. Du kommer ikke utenom. Sunt kosthold henger også sammen med trening. Tren 2-3 ganger i uken, økt muskelmasse reduserer kroppens insulinresistens.
  • Stress ned. Kronisk stress og for lite søvn forverrer insulinresistensen og gjør det vanskeligere å gå ned i vekt- særlig rundt magen.

Meld deg inn i Fedonklubben her

Les flere helsesaker

Reklame

NÅ: Black Friday-pris på Garmin-favoritten fenix 5 Plus