Gå til sidens hovedinnhold

Slik rydder du opp i livet ditt

Er du stressa og lei etter en lang uke? Bruk helgen til noe oppbyggelig slik at neste uke blir lettere å gyve løs på.

(SIDE2:)
Daglige stresselementer i hverdagen er ofte ikke til å unngå, men de virker som regel helt motsatt på hvordan vi føler oss både fysisk og psykisk. Nedenfor gir vi deg derfor fem tips til hvordan du kan unngå at stresskurven bare går oppover.

1. Selvtillit

Blir du og kroppen din utsatt for stressreaksjoner over tid, kan dette være mer nedbrytende på selvtilliten enn du tror. Om du har kommet i hengemyra at du blir usikker eller stressa hver gang noen kommer med en generell negativ bemerkning, ikke direkte rettet mot deg, bør du sørge for å hvile hodet ved å omgi deg med folk som ikke har noe med jobben å gjøre i helgene. Og legg fra deg PCen.

2. Virkeevne

Blir du stressa over at vennene dine eller kollegene dine har en gjennomføringsevne og et energinivå et godt hakk over ditt eget, så er det ikke alltid deg det er noe feil med. Alle er vi ulike i hvor mye vi klarer å takle. Virkeevne bygges opp over tid og formes gjennom utfordringer og å utsette seg for det man kanskje tror man ikke er så flink til. Det er viktig å ha mål, men realistiske mål. Er du engstelig, så ikke begynn med å gape over for mye.

3. Fysisk rydding

Stressa mennesker er ofte rotete mennesker. Rydd overflatene der du bor. Og gjør noe du føler du oppnår noe ved - som å rydde i CD-samlingen eller DVD-samlingen. Ta en eske og sett bort det du ikke lenger skal ha.

4. Unn deg en gåtur

Kom deg ut av sofaen og gå en tur, om du ikke orker å slepe deg på treningssenteret. Se litt annet enn PC-skjermen og TV-skjermen. Å bli sliten fysisk er godt for hodet.

5. Skaff deg noe å glede deg til

Hvorfor ikke begynne å se etter langhelgen til våren eller alternativer for sommerferien denne helgen.

LES MER HELSE HER

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis