Gå til sidens hovedinnhold

Slik skal shopping sette Oslo på europakartet

Med unike butikker og restaurantkonsepter vil nye Paleet gjøre Oslo sentrum til en verdensmetropol. I løpet av høsten følger en rekke konsepter etter.

Bildeserie

Bildeserie

SENTRUM: Onsdag åpner Paleet, etter en totalrenovering på tilsammen 15 måneder.

Da dittOslo.no er på en sniktitt gjenstår fortsatt siste finpuss før de nesten 40 butikkene og restaurantene åpner dørene.

- Nå er nok jeg litt subjektiv, men jeg tror det blir sjukt bra. Det blir en arkade som det ikke finnes liknende til i hele Skandinavia, sier senterleder Øystein Aurlien.

Og jovisst er det subjektivt, men likevel. Paleet ønsker å gjøre Oslo sentrum mer levende. For tilreisende, men i all hovedsak for Oslo-folk.

- Vi er helt avhengig av at Oslo-folk bruker oss, så det har vært et veldig bevisst valg å lage noe for Oslo, sier Aurlien.

Heier på hverandre

Å drive kjøpesenter kan være en utskjelt geskjeft, spesielt for dem som trives i sentrumsnære strøk.

Tranportøkonomisk Institutt har gjennomført en analyse, der 20 bysentrum ble undersøkt i perioden 2004-2012. Den viser at handelsveksten kommer både i og utenfor sentrumskjerner, men at den er størst på utsiden. Store kjøpesentre får deler av skylden.

- Vi må ikke gå i den amerikanske kjøpesenterfella, sier innehaver av Svean, Jan Svean.

- Det kommer vi ikke til å gjøre, for vi har jo ingen parkeringsplasser, ler Aurlien, og forteller at Paleet har en visjon om å revitalisere Oslo sentrum.

- Vi tror jo Oslo sentrum blir veldig styrket framover. Du kan si at startskuddet går her på onsdag, og så kommer Østbanehallen, nye Aker Brygge, et oppusset Steen & Strøm, og ikke minst Bjørvika, sier Aurlien, og legger til:

- Vi ser jo ikke på hverandre som konkurrenter, fordi det er bare en fordel for oss alle at det kommer en ny giv i sentrum, sier han.

Avgjørende å ha kvalitet

Nye Paleet har gjennomgått en totalrenovering, og når senteret åpner onsdag er det rundt halvparten av de gamle butikkene som er med videre. I tillegg er det en rekke nye konsepter, samt etablerte merker.

I kjelleren har Fursetgruppen fått frie tøyler, og åpner totalt seks ulike restaurantkonsepter, med alt fra spansk bodega til japansk teppanyaki.

Kvalitet og unike varer og konsepter skal være kjennetegnet på nye Paleet. Avgjørende for å lykkes, mener Jan Svean.

- Tidligere har du ikke fått tak i gromvarene på kjøpesentre, rett og slett fordi leverandørene ikke vil være der, sier han.

Sentrum tilbake til Oslo-folk

For mange Oslo-folk er det en kjensgjerning at området mellom Aker Brygge, opp mot Karl Johan og ned paradegaten i stor grad befolkes av turister og folk fra utenbys.

Selv om turisme er en viktig inntektskilde, er både senterleder Aurlien og butikkinnehaver Svean tydelig på at nye Paleet handler om Oslo og Oslo-folk.

- Vi har levd av turister før, og det har nok ikke vært en så stor greie for Oslo-folk, men vi er veldig bevisste på at dette skal være for Oslo, sier Svean.

For mens sentrumsgatene tidligere var preget av kjedebutikker, har det de siste årene dukket opp en rekke ekslusive butikker i området rundt Egertorget.

Med nye Paleet, og flere andre oppgraderte handelsområder i sentrum, vil byen nå få en mer kosmopolitisk dimensjon.

- Dette blir noe helt annerledes, det blir et level opp, og noe unikt i norsk sammenheng, ja, faktisk skandinavisk og kanskje også europeisk sammenheng, sier Jan Svean.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken