Gå til sidens hovedinnhold

Slik velger du rett solbrille

Les dette før du går til anskaffelse av nye solbriller.

HTML EMBED

For å se bildekarusellen trenger du Flashplayer 8. eller høyere, og JavaScript må være aktivert.

var so_bk = new SWFObject("http://pub.tv2.no/nettavisen/gif/flars/slideshow_b.swf", "picshow_b4214", "468", "665", "8"); so_bk.addVariable("id", "4214"); so_bk.addParam('allowscriptaccess','always'); so_bk.addVariable('htmlObjectId','picshow_b4214'); so_bk.addVariable("scale", "noscale"); so_bk.write("karusell_so_body4214");

(SIDE2): I 2006 åpnet Øystein Aamodt (36) og Øystein Dalen (33) sin første egne optiker, Ses Optikk, i hjertet av Grünerløkka i Oslo. Gutta er barndomskamerater fra Kongsberg, med en felles drøm; å drive egen optiker. Etter åpningen i 2006 har det gått slag i slag. Butikken, som ikke er en kjedebutikk har i dag vokst seg stor, til tross for at gutta selv ikke har profilert butikken i særlig grad. De tror selv at satsingen på litt ukjente, men veletablerte utenlandske merker er grunnen til suksessen.

- Vi har valgt noen ukjente merker, men med en identitet, forteller Øystein A til Side2.

Vi møter de blide herrene i butikken fredag før påske, men det er ikke antydning til et påskeegg eller en påskelilje i utstillingen.

- Vi velger å ha det helt enkelt. Alt er hvitt, bortsett fra taket som er sort, og det er ingen reklameplakater her. Det er slik vi liker det, forteller Øystein A.

Siste nytt fra Side2? Sjekk forsiden nå!

SE FLERE SOLBRILLENE I BILDEKARUSELLEN ØVERST I ARTIKKELEN

- Tenk design og bruk!
Det er opp mot 10 varmegrader ute, og de fleste har for lengst funnet fram solbrillene. Men kanskje er du gått lei av fjorårets modeller, eller kanskje du aldri har kjøpt deg et par designerbriller. Øystein og Øystein er uansett behjelpelige til å finne solbrillen som passer akkurat for deg.

- Det et to ting du skal tenke på når du kjøper deg nye solbriller; finn det designet du liker og føler deg vel i, og tenk på hva du skal bruke solbrillene til. Jeg spør alltid kundene hva de skal bruke solbrillene til, forteller optikeren.

Noen kjøper ett par solbriller en gang hvert tredje år, andre er mer opptatt av trendene og kjøper flere nye par i året.

- Det skal være godt å se gjennom et solbrilleglass, og det er stor forskjell på de du kjøper til 99 kroner på gata, og de som koster fra 800-900 kroner og oppover. Med det er strenge regler for UV-beskyttelse i Norge, så alle solbriller vi kjøper her har UV-beskyttelse, forklarer Øystein D.

Matt trend
Trendene skifter ikke like ofte i solbrilleverden som i moteverden generelt, men det er helt klart noen nye tendenser i år.

- Mye av det nye er 70-talls inspirert. De klassiske modellene som for eksempel pilot står fortsatt sterkt, og de feminine formene til jentene fortsetter; gjerne ala 70-tallet. De fleste solbrillene kommer i plast, og det helt nye nå er at det skal være matt plast. Den matte trenden ser vi også for eksempel i bilindustrien.

Det regjerer en sterk interiørtrend med matt maling i hjemmet også. Henger dette sammen? undrer jeg.

- Ja, helt riktig. Trendene følger hverandre innenfor ulike kategorier.

- Men for metallmodellene som kommer, så er det enkle innfatninger, og gjerne i gull, slik som på 70-tallet, fortsetter Øystein D.

Artikkelen fortsetter under bildet

Solbriller med styrke
Ses Optikk satser på solbriller fra merkene Cutter & Cross, Oliver Peoples, Marc by Marc Jacobs, Marc Jacobs, Gucci, Ray Ban, Paul Frank og Maui Jim. Sistnevnte er et surfemerke, som har spesialisert seg på solbriller med styrke.

Øystein holder opp en sportsbrille.

- Maui Jim er verdens tredje største solbrilleprodusent. Hovedkonkurrenten er Oakley. Det er ikke alle solbriller det egner seg å bytte ut glassene i, det kommer helt an på kroningen. Ray Ban Wayfarer er en brille du kan få med styrke, og det er fordi brillen har et ganske rett glass. Er det derimot mye bue i kroningen, blir det vanskelig å bytte til glass med styrke. Men alle solbrillene fra Maui Jim kan bestilles med styrke.

Tro bare ikke det er gratis.

- Det koster litt ekstra med styrke i glasset, men de som kjøper det blir veldig fornøyd, forteller Øystein D.

Maui Jim sine briller koster mellom 1500 og 2500 uten styrke i glasset, og med styrke koster de mellom 4000 og 6000 kroner. For deg som er opptatt av lyset i glasset, forklarer optikerne at Maui Jim også har polariserte glass i alle solbrillene.

- Skal du bruke solbrillene der det er mye snø eller vann, er det bra med polarisert glass. Lyset reflekterer ikke like sterkt, og skinnet fra dashbordet i bilen forsvinner også helt med polarisert glass.

Artikkelen fortsetter under bildet

Oliver Peoples blant stjernene
Ses Optikk har stor tro på Oliver Peoples, men merket er forholdsvis ukjent her hjemme ennå. Stjerner som Gavin Rossdal, Tobey Maguire, Nicolette Sheridan, Kristin Davis, Katie Holmes, Madonna, Brad Pitt og Angelina Jolie har alle vist seg i solbriller fra Oliver Peoples.

- Disse er veldig 70-talls inspirert, forteller Øystein D. og viser fram sitt favorittpar.

- Jeg har disse solbrillene selv, så jeg skal hente mitt par på bakrommet.

Få sekunder senere kommer han ut med sitt par i tynne enkle gullstenger, og med den helt rette 70-talls looken.

- Det er slike solbriller det kommer mest av i år, og jeg tror det er en trend som vil vare noen år. Så vil du ha deg en klassisk solbrille, som også er litt tidløs, kan jeg anbefale deg disse.

Men da går vel hele Oslo snart rundt i disse da?

Han ler.

- Nei, dette er ikke solbriller som alle vil få tak i. Vi har bare tatt inn noen få fra hvert par. Vi bytter ofte ut solbrillene våre, slik at det skal bli litt mer eksklusivt for kundene våre, forteller han.

Artikkelen fortsetter under bildet

Stylistenes favoritt
Er du opptatt av solbriller som ikke alle vennene i gjengen har, kan kanskje Cutter & Cross være noe for deg.

Merket er for de fleste ukjent, men Side2 vet at det blant annet er flere norske stylister som har tatt dette merket til sitt bryst.

- Cutter & Cross er et godt etablert brillemerke i England, og er blant annet brukt av Elton John og Bono. Merket har en lang historie, og er langt framme på design. De tørr å lage noe som er helt på kanten. Anerkjente Carl Zeiss er også med på å lage glasset til disse solbrillene, så det er ekstremt god kvalitet, forklarer Øystein A.

God kvalitet til lav pris
De siste årene har anonyme solbriller, uten store logoer, tatt helt av. Flere av de store kjente motehusene har derfor forminsket logoene sine, og noen velger faktisk å bytte logo fra år til år, slik at forbrukerne skal kjenne igjen årets og fjorårets modeller. For noen er det viktig å ha det aller siste.

- Vi vil ha enkle solbriller. Vi er opptatt av å ha riktig merke, men det skal likevel ikke synes. Vi vil ikke ha solbriller med flashy merker eller logo.

Kan man klare seg med bare ett par solbriller?

- Ja, men da skal du bare vite hva slags bruk du skal ha de til. Ray Ban er en klassisk solbrille, med god kvalitet til en lav pris.

Ses Optikk selger fortsatt mye Ray Ban Wayfarer, til tross for at begge optikerne egentlig er ganske lei av nettopp de solbrillene.

- Jeg trodde det var slutt for wayfarer i fjor sommer, men nå er de her igjen, og de selger fortsatt, forklarer han.

Det nyeste i fjor var club master fra Ray Ban, og nettopp de brillene har også andre merker nå etterlignet.

- Se på dette paret fra Paul Frank. Det er litt inspirert av club master og litt inspirert av 70-tallet. De er skikkelig kule, mener Øystein D.

Artikkelen fortsetter under bildet

Her er Øystein og Øysteins favoritt til gutta:

Oliver Peoples, pris: 2808 kroner.

- Dette er en kul solbrille, men med et enkelt design. Glasset er fint, og vi liker spesielt den 70-talls inspirerte looken.

Her er Øystein og Øysteins favoritt til jentene:

Marc by Marc Jacobs, pris: 1440 kroner.

- Dette er en klassisk og fin solbrille, som kommer i forskjellige farger. Den brune er tydelig inspirert av 70-tallet. I tillegg har disse solbrillene en god pris. Du trenger ikke bruke 3500 kroner for å få en god kvalitetsbrille.

4214

Reklame

Ny Pyton-bok: Dette er Tommy Sydsæters favoritthistorier med Rhesus Minus

Kommentarer til denne saken