Gå til sidens hovedinnhold

- SMS ødelegger det norske språket

Tekstmeldinger har blitt en populær måte å kommunisere på, særlig blant ungdommer. Men tekstingen har sin pris, ungdommens grep om det norske språk ødelegges.

Det mener i alle fall halvparten av norske lærere som deltok i en undersøkelse om bruk av mobiltelefon i skolen, skriver Dagsavisen.

SMS-språket kjennetegnes av forkortelser, utstrakt bruk av dialektord og kombinasjoner av bokstaver og tall. En undersøkelse gjort blant 221 norske lærere, viser at mobilspråket også dukker opp i elevenes skriftlige arbeid.

Det er sosiolog Berit Skog som står bak undersøkelsen, og hun mener dette kan være noe av årsaken til at lærere i både grunnskolen og videregående skole mener tekstmeldinger ødelegger det norske språket.

- Lærerne mener at skriftspråket til elevene har endret seg etter mobilens inntog, og de peker særlig på bruken av forkortelser, sier Skog til Dagsavisen.

Hun forteller at mange av lærerne ikke legger all skyld på mobilen, men peker på at rettskrivingen generelt er blitt dårligere blant elevene.

I gjennomsnitt sender norske ungdommer mellom seks og ti SMS-er fra mobilen daglig. Lærerne ser også noe positivt i elevenes mobilbruk, og sier det lærer dem å utrykke seg på liten plass.

- Elevene kan lære å uttrykke seg kort og konsist med SMS, de kan lære engelske ord og uttrykk, og de får skrivetrening. Men dette er meste aktuelt for elever i grunnskolen, og i undersøkelsen er det også flest lærere i grunnskolen som ser disse positive læringseffektene, sier Skog.

En av tre lærere ønsker seg et totalforbud av mobiltelefon i skolen.

Reklame

NÅ: Knallpriser på skibriller, sportsbriller og solbriller fra Oakley