Gå til sidens hovedinnhold

Seks sunne snacks

Dette er maten du kan spise uten å tenke på mengden.

(SIDE2): Ernæringsfysiolog Dawn Jackson Blatner fra Chicago har plukket ut et knippe sunne snacksvarianter der du ikke trenger å tenke på hvor mye du spiser. Det er mange grønnsakvarianter, men også popcorn er med på listen!

LES MER HELSE HER

- Når alt kommer til alt så er grønnsaker den mest kalorifattige matgruppen. Så dette er matvarene du kan spise med god samvittighet, sier hun til magasinet Shape .

LES OGSÅ: Her skjuler kaloriene seg

Her er ernæringsfysiologens liste:

Hjemmelaget sylteagurk
Tynne skiver av agurk. Ha på riseddik. Agurk har kun 16 kalorier per kopp og eddiken tilfører kun en kalori per spiseskje, men masse smak!
- Denne lavkalorisnacksen bør være en av byggesteinene i ditt sunne kosthold.

Les også: Smak deg slankere

Popcorn
- Fordi popcorn for det meste er luft så kan du spise mye for få kalorier, sier Blatner. Omtrent 3 desiliter popcorn gir deg kun 100 kalorier. Du får i tillegg i deg 4 gram fiber.

Squash med sitron og paprika
- Skjær squash i meget tynne skiver slik at sitronen kan gjennomsyre skivene. Stek sammen med paprika og nyt den kalorifattige snacksen som kun gir 19 kalorier per. desiliter.

LES OGSÅ: Legenes råd mot kreft

Artisjokker
Blatner foreslår å rense og tørke artisjokkene for å minimere natriuminnholdet. Men så er det bare å lange innpå. Artisjokker har et ekstremt høyt innhold av antioksidanter.
- Du får ikke bare 16 kalorier per. desiliter, men også antiaging og immunstyrkende antioksidanter på kjøpet. Dette er ungdomskilden på boks.

Les også: Maten uten E-stoffer

Hjemmelaget chips
Sett ovnen på 180 grader. Vask to bunter med grønnkål og fjern stilkene. Riv kålen i mindre biter og legg utover en stekeplate på bakepapir. Hell 2 spiseskjeer olivenolje over og stek i ovnen til kantene har fått et gyllent preg. (Omtrent 10 minutter)

- Denne chipsvarianten gir deg kun 34 kalorier per desiliter.

Les også: Den nye nordiske dietten

Fingermat av grønnsaker
- Grønnsaker er for det meste vann - nesten 90 prosent. Du vil altså føle deg mett lenge før du klarer å overdrive inntaket. De beste grønnsakene du kan bruke som fingermat er selleri, gulrøtter, tomater, brokkoli og sukkererter. Legg grønnsakene i en pose og spis dem når du er på farta.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken