Gå til sidens hovedinnhold

– Gi barna potetgull

Er det hetebølge ute, så kan dårlige vaner bli gode.

(SIDE2): Endelig er sommervarmen her, og dagene kan nytes i fulle, lange – og varme drag.

Men selv om du i solsteika har husket utsiden – solkrem og solbriller, – så er det like å viktig å huske på innsiden.

Siste fra Side2? Sjekk forsiden akkurat nå!

Drikk først
For det er ting man må huske å få i seg når det er 30+ ute og heten nesten slår deg i bakken.

– Først og fremst er det viktig å passe på væskebalansen. Når det er varmt vil kroppen avgi større mengde væske i form av fordampning og svette, så drikk nok, sier ernæringsfysiolog Kari Bugge til Side2.

Og ikke nok med det:

– Ofte så vil man ikke kjenne at man er tørst før man har kommet i negativ væskebalanse. Derfor er det lurt å drikke før man kjenner at man er tørst.

Mister matlysten
Et annet problem er at mange merker de mister matlysten når det er veldig varmt. Men spiser man mindre, samtidig som man svetter mer, bør man forsøke å få i seg noe likevel.

– Er det en veldig varm dag, og man kanskje trener i tillegg, vil man tape mye salter og de er det viktig å erstatte. Det er ikke snakk om at man trenger store mengder, men en måte å gjøre det på er å innta noe av væsken i form av et mineralvann med salter, for eksempel Farris, sier Bugge.

Saltene det er snakk om er mineraler av typen natrium, kalium og kalsium blant annet. Normalt får man dem i passe mengder gjennom maten, men dersom man svetter mye blir tapet av salter større. Prøv bare den salte smaken de etterlater på huden.

– Eventuelt kan man spise litt salt mat, for eksempel litt spekemat eller en brødskive med salt på legg. Meloner med høyt vanninnhold og spekeskinke kan være en fin måte å gjøre det på. For vegetarianere kan salte nøtter sammen med frukt og grønnsaker av forskjellig slag gjøre samme nytten.

Husk barna
Men spise må man også, Bugge understreker viktigheten av å spise sunn og variert mat som normalt, selv om man blir slått ut av varmen. Da er det viktig å ikke glemme barna i det hele – å proppe dem fulle av pølser hele sommeren fordi det er lettvint, er ingen lur løsning.

LES OGSÅ: Spiser du fettpølser?

– Koppen har det samme behovet for næring. En måte å sørge for det på, er å være bevisst på å spise en bra frokost og kvelds. Jeg vil gjerne avlive myten om at det ikke er sunt å spise på kvelden. Oker man ikke mat på dagen, så kan man gjerne forskyve middagen til senere, sier Bugge.

Klarer man ikke mye mat i løpet av dagtid når det er som varmest, så kan man i stedet spise flere mindre mellommåltider, for å få i seg noe næring.

Chips
Det er ikke bare de lettvinte pølsene man skal være forsiktig med. For å unngå overoppheting velger mange iskrem, men Bugge anbefaler at man benytter andre metoder for å avkjøle seg.

– Spiser man is hele sommeren så sier det seg selv at det næringsmessig ikke er det beste.

Men selv om barna ikke kan leve på brus, is og pølser alene, så er det lov enkelte ganger.

– Er man på stranda med barna, kan litt salte kjeks eller potetgull være smart å ha med. Da får de litt salt som de trenger, og dessuten blir de tørste og får også lyst å drikke.

Ikke drikk iskaldt
I tillegg kan det også være lurt å ikke drikke ting som er iskaldt.

– Det smaker ofte godt å drikke noe veldig kaldt, men det er ikke alltid så lurt. Det kan fort bli veldig kaldt for magen, og det kan være lettere å få i seg mer drikke når det ikke er iskaldt. Enkelte kan være ømfintlig hvis det er veldig kaldt, og få vondt i magen.

Alkohol og kaffe
Av andre tips sier ernæringsfysiologen at man bør unngå alkohol som tørstedrikk, men at man da i tilfelle alltid bør drikke vann ved siden av.

Synes man derimot at kaffe smaker i varmen, kan man gjerne drikke det. Men det er lov å huske på at det finnes kalde varianter, både is-latte, iskaffe og frappuchino.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken