GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

Påsken er tiden da mange finner fram sommerdekkene igjen.

Før du setter på de gamle sommerdekkene, må du sjekke om det ikke er på tide å bytte til nye.

MINIPRØVE:Kan du trafikkreglene?

Dette bør du vite
Tillatt mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 mm.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, mener dette er for lite.

- Vi anbefaler minimum 3 mm. Vi ønsker at myndighetene skal sette strengere krav her. Har man mindre enn 3mm, blir dekkene mye dårligere i regnvær og risikoen for vannplaning blir større, sier Engebretsen.

Han påpeker også at det er livsfarlig å velge å kjøre på de piggfrie vinterdekkene ut sommeren.

- Varmen er vinterdekkenes største fiende. VI hadde en test hvor vi kjørte 80 km/t på våt asfalt ved 1 varmegrad. Det viste seg at de piggfrie vinterdekkene ga en 15 meters lenger bremselengde enn sommerdekkene. Det viser hvor farlig vinterdekk er i varmen, sier Engebretsen.

Man må også huske på å sjekke de gamle dekkene at det ikke er skader i gummien, eller at dekket ikke slitt skjevt.

- Skal man handle nye dekk, ta med vognkortet. Der står lasteindeksen og hastighetskoden for dekkene. Får man ikke riktig dekk til bilen, kan det ende opp med at de ikke blir godkjent i EU-kontrollen og man må kjøpe nye. Det er egentlig forhandlerens ansvar å stille spørsmål om hvilken bil du har slik at du får riktig dekk, men det er ikke alle som gjør dette, sier Engebretsen.

Han oppfordrer også folk som setter bort bilen for dekkskifte, å få med seg informasjon om hvilket moment hjulboltene er tiltrukket med.

- Vi må stadig ut og hjelpe folk som har punktert med å skru opp hjulboltene, sier han.

Les også:Har du dekkene feil vei?

Unngå dette taperdekket
- Uansett om det gjelder sommer- eller vinterdekk, så erfarer vi at billigdekkene er dårlige. Spesielt de fra Kina, hvor vi ser at sikkerheten ikke er ivaretatt, sier Engebretsen.

Testens dårligste dekk er de fra Wanli. NAF fraråder å kjøpe dekk fra dette kinesiske merket.

- Det er sløsing med pengene å kjøpe disse dekkene. Man tukler med sin egen livsforsikring, påpeker Engebretsen.

Dekket er så dårlig, at NAF mener at man må vurdere å la bilen stå på regnfulle dager.

- Våt asfalt er en type værforhold som er avhengig av gode dekk. Tenk deg en bil på 1300 kilo, med passasjerer og i en fart p å80 km/t. Den eneste kontakten man har med moder jord er lik 4 håndflater. Dyre dekk er slik sett en billig livsforsikring, sier Engebretsen.

Han påpeker også at folks behov er forskjellige. – Gå inn og se på hver enkelt deltest, det er ikke sikkert at en som bor i indre Østland har de samme behovene som en som bor i Bergen. Man må velge dekk ut ifra hva som passer deg, sier Engebretsen.

Les også:Et av disse er livsfarlig

Goodyear og Continental best
I år er det Continental PremiumContact 2 som vinner testen knepent foran Goodyear OptiGrip. På våt asfalt er det Goodyear-dekket som er best.

- Goodyear har et helt nytt dekk i år, og det er i sitt ess på våt asfalt, sier Engebretsen.

Han legger til: - Våt asfalt er det mest kritiske underlaget og da er et godt dekk avgjørende. Goodyear har meget bra bremsegrep på vått underlag og er det beste dekket mot vannplaning.

I Motors sommerdekktest blir dekkene testet etter flere kriterier. De blir testet på våt og tørr asfalt, og i tillegg testes støy, rullemotstand og komfort. Lav rullemotstand gir lavere drivstofforbruk og mindre utslipp.

Sjekk dekktestens resultater her:

NB: Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 4 – dårlig. Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin. I tabellen har NAF angitt i prosent hvor mye hver testdisiplin er vektlagt. Du kan derfor selv gå inn i tabellen og vektlegge egenskapene annerledes og bedre tilpasset ditt behov. Det kan gi en annen rekkefølge over dekkene.

Se hver enkelt deltest på NAF sine hjemmesider

Se resultatene for hver testdisiplin på NAF sine hjemmesider

TEST DEG SELV: Hva menes med bremselengde?

Svar og sjekk fasiten på Prove.no

* Strekningen fra bremsene begynner å virke til bilen stopper.
* Strekningen fra faren oppstår til bilen stopper.
* Strekningen fra føreren har oppfattet faren til bilen stopper.
* Strekningen fra føreren har oppfattet faren til bremsene begynner å virke.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Disse stoppes oftest av UP

Nytt maktsymbol i Irak

- Disse tas i fotoboksene

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor