Påska er tida da mange finner fram sommerdekkene igjen. Årets tidlige påske er ikke nødvendigvis noen stopper for det – vinteren har vært rekordvarm i store deler av landet.

Før du setter på de gamle sommerdekkene, må du sjekke om det ikke er på tide å bytte til nye. Tillatt mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 mm. En av Norges fremste dekkeksperter, «auto motor og sport»-redaktør Kjell Magne Aalbergsjø, mener det er for lite.

- Med mindre enn 3 mm mønsterdybde blir dekkene dramatisk mye dårligere i regnvær, sier han.

Sjekk dessuten at det ikke er skader i gummien og at dekket ikke er slitt skjevt. Er du i tvil om dekkene dine er for slitt, ta kontakt med fagfolk.

Kjøp nytt
Er tiden inne for å bytte ut de gamle sommerdekkene, kan ADAC hjelpe deg med å gjøre det riktige valget. ADAC er en stor, tysk bileierorganisasjon (omtrent som NAF i Norge) som blant annet utfører en rekke forbrukerrettede tester.

Årets sommerdekktest viser at tre av fire dekk får skussmålet «anbefalt» eller «varmt anbefalt». Samtlige dekk av dem som ikke får anbefalt-stempelet, hører hjemme blant billigmerkene og/eller er ukjente merker fra Det fjerne østen.

Vinnerne
ADAC har denne gangen testet dekk i to dimensjoner. I dimensjonen 195/65 R15, en dekkstørrelse som er en gjenganger på en rekke bilmodeller i kompaktklassen og mellomklassen, blir fire dekk «varmt anbefalt»:

  • Pirelli P6
  • Bridgestone Turanza ER 300
  • Vredestein Sportac 3
  • Dunlop SP Sport Fastresponse

Dekkene vinner fordi de ikke viser svakheter i øvelser som handler om kjøresikkerhet. De ulike testresultatene er vektet, slik at egenskaper på vått underlag teller mer (40 prosent) enn for eksempel slitestyrke (10 prosent).

ADAC-testen avslører at det nyutviklede Michelin Energy Saver rett nok sparer drivstoff, men også at det ikke hevder seg på vått føre.

Taperdekket
Dårligste dekk i dimensjonen 195/65 R15 er det kinesiske dekket Wanli S1095. Bremselengden på våt asfalt blir betegnet som katastrofal.

På det punktet der en bil med de beste dekkene sto stille etter en full nedbremsing fra 100 km/t, hadde en bil med Wanli-dekkene fortsatt en fart på 48 km/t.

Det skal ikke mye fantasi til å forstille seg at en slik forskjell kan få dramatiske følger. Dekket er det eneste som får skussmålet «ikke anbefalt».

Se resultatskjema for alle dekkene i dimensjonen 195/65 R15 her (ekstrern lenke).

(Hvis du ikke behersker tysk, så har du utvalgte nøkkelord her: Geschwindigkeitskategorie = hastighetsklasse, trocken = tørt, nass = vått, Geräusch = støy, Kraftstoffverbrauch = drivstofforbruk, Verschleiss = slitasje. Skalaen går fra 0,6, som er «svært bra» til 5,5, som er mangelfullt.)

ADAC har også testet dekk i dimensjonen 175/65 R14, som passer til mange småbiler og eldre kompaktklassebiler. Også i denne dimensjonen får fire dekk skussmålet «varmt anbefalt». Samtidig får hele fire dekk stempelet «ikke anbefalt».

Sjekk hvilke her (ADACs nettside på tysk, se ordforklaring over).

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.