(YEYE:) Det er et mysterium hvorfor noen av oss har et søtsug og andre ikke. For mange av oss starter problemet allerede i barndommen når vi får godteri som belønning. Allerede da bygges den livslange assosiasjonen mellom godteri og belønning opp.

Kan skyldes stress
For andre kan suget bli trigget av stress, fordi frigivelsen av blant annet hormonene epinefrin og kortisol forsyner kroppen med rask energi i form av blodsukker. Resultatet blir at kroppen din reagerer med sukkersug i stressende situasjoner.

Ifølge prevention.com finnes det forskning som støtter denne koplingen. For noen år siden gjorde forskere fra University of California i San Francisco en undersøkelse og fant ut at kronisk stress påvirket rottene i laboratoriet til å ta del i fornøyelsessyke aktiviteter, som inkluderer å spise mat med høyt innhold av fett og sukker.

Kan få diabetes
Det er ingenting i veien for å spise noe søtt innimellom. Men når du bukker under for sukkersuget flere ganger daglig får du ikke bare i deg for mange kalorier, men du får også svingninger i blodsukkernivået. Disse svingningene kan herje med humøret ditt, og har en mulig sammenheng med type 2 diabetes.

Slik stopper du søtsuget:
Prøv en indisk urt.Gymnea Sylvestre er en Ayurvedisk urt som er kjent som «sukkerødeleggeren.» Forskning antyder at det forsinker kroppens opptak av sukker i blodomløpet og omgjøringen fra sukker til kroppsfett. Det har også blitt vist at urten demper søtsuget. Det er tilgjengelig i helsekostbutikker.

Bitterhet slår sukkeret. Ifølge tradisjonell kinesisk medisin, så er søtsug et tegn på ubalanse i kroppen. Den kinesiske strategien er å spise mer bitter mat, for å korrigere det. Reguler ditt søstug ved å tilføre et daglig måltid eller to med dansk ingefær og sikori.

Spis litt nøtter
Men selv om det er mange kalorier i nøtter, så er det mange av de som inneholder sunt fett og viktige vitaminer. Selv om man er på en diett hvor man teller kalorier kan det være en fordel å bytte ut et mellommåltid med litt nøtter.

Her er en oversikt over litt sunnere snacks:

- Nøtter
- Frukt
- Tørket frukt
- Mørk sjokolade (minst 70 prosent kakao)
- Popcorn
- Oliven
- Grønnsaker og dipp

Kilde: Slankenett.no

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Har du et søtsug? Hvordan mestrer du det? Del med andre lesere.