(SIDE2): Har du forsøkt å få husets tenåring opp av senga og avsted i tide til skole om morgenen, kun for å få sure grynt til svar? For ikke å si at du selv vet hvor fryktelig vondt det å være 16 år og måtte stå opp i det vekkerklokka ringer; kroppen kjennes som bly og hodet skriker «mer søvn!»

Å være tenåring og morgentrøtt er kjent, og har vært gjenstand for både spøker, filmer og irritasjon i generasjoner. Men nå viser ny forskning at denne morgengrettenheten og «umulig å få opp av senga»-ungdommen ikke skyldes opprørstrang eller vrangvilje.

Sosial vs biologisk klokke

I tenårene er det rett og slett bare vanskeligere å følge den sosiale klokka og stå opp klokken 07.00. Tenåringenens biologiske klokke er svært forskjellig fra den sosiale på det stadiet i livet.

Forskningsresultatet er publisert i «Learning, Media and Technology», og viser at vår evne til å fungere optimalt har mer med den biologiske klokken å gjøre, enn den sosiale. Det skriver independent.co.uk.

Den såkalte cirkadiske rytmen, altså når vi sover/er våkne, er resultatet av en kompleks balanse mellom våkenhet og trøtthet, og reguleres av den delen av hjernen som kalles SNC - Suprachiasmatic Nucleus.

Vi regner et døgn i 24 timer, og ofte er den cirkadsike rymten +/- det samme. Når den sosiale og den biologiske klokken er tilnærmet samkjørte, slik den er hos mindre barn, påvirker det ikke barna nevneverdig å måtte stå opp for å gå på skolen om morgenen.

Utsette skolestart

Men når tenårene gjør sin entre, endrer dette mønsteret seg radikalt, og forskjellen på den sosiale og biologiske klokken er større enn noen gang før eller senere i livet.

I puberteten skyves nemlig tidspunktet for å bli trøtt og sovne, til senere ut på kvelden, og det er vanskelig for tenåringer å få sove noe særlig før klokken 23. Denne biologiske klokken, sammen med en vekkerklokke som vil ha ungdommen opp og på skolen, sørger for at det hele tiden blir et underskudd på søvn.

Det igjen påvirker karakterene og kan også gi helseproblemer.

Forskerne mener derfor det er gode grunner til å skyve på skolestarten om morgenen, og samkjøre den mer med ungdoms biologiske sovemønster. De mener at det er bevist at tenåringer har fordeler av å sove lenger om morgenen, men at det ikke er noe som tyder på fordeler karaktermessig eller helsemessig med å få dem opp tidlig og avsted på skolen.

En slik teori er også støttet av United States Air Force Academy. Der ble skolestarten skjøvet til senere utpå dagen, og karakterene hos 18-19-åringene ble jevnt over bedre.