Gå til sidens hovedinnhold

Sliter du med søvnen? Spis dette

10 matvarer som kan hjelpe deg å treffe Jon Blund.

(SIDE2): En halv million nordmenn har kroniske søvnproblemer - enda flere sliter med søvnen nå og da.

Det finnes selvsagt flere årsaker, og ikke alle er lette å gjøre noe med. Men mange kan hjelpe egen situasjonen ved å blant annet ha faste tider å legge seg på og stå opp, spise dagens siste måltid et par timer før man går til sengs og unngå forstyrrende elementer som TV og mobiltelefon når man først har funnet dyna.

Dessuten finnes det matvarer som skal ha en gunstig effekt på søvnen. Her får du noen av dem.

LES OGSÅ:
SÅ MYE SØVN TRENGER DU
DETTE KAN GI SØVNVANSKER
TYKK AV LITE SØVN
SØVN GJØR DEG KREATIV
DERFOR SOVER DU DÅRLIG

SØVN BRYTER NED GIFT

Alt mellom 6 og 9 timers søvn anses som normalt.

Alderen er med på å påvirke søvnbehovet. Eldre mennesker mindre søvn enn yngre.

Mellom 25 og 40 prosent av barn har søvnproblemer.

Dette kan også hjelpe:

For å sove godt om natten anbefaler man å ha en regelmessig døgnrytme og at man unngår å ligge for lenge i sengen i våken tilstand.

Sol og dagslys hjelper døgnrytmen.

Avslutt trening minst to timer før sengetid.

Unngå store måltider de siste tre timene før sengetid.

Ikke ta høneblunder på mer enn 30–45 minutter på ettermiddagen.

Legg deg og stå opp til faste tider. Tiden da man står opp og går til sengs bør ikke variere mer enn høyst en time fra dag til dag.

(Kilde: healthierfoods, Aftonbladet, Wikipedia)

Kirsebær
Kirsebærjuice er kanskje ikke det vanligste å drikke, men bæret inneholder store mengder melatonin - også kjent som kroppens søvnhormon. Dette hormonet er med å regulere kroppens søvn- og energisykluser. Enkelte har lite av hormonet i kroppen, og føler seg derfor mer eller mindre konstant trøtte, og klarer ikke få en god natts søvn. Å spise rå kirsebær har samme effekten som juicen.

Søtpoteter
Full av proteiner, men også rik på kalium. Kalium er med å hjelpe musklene til å slappe av, som kan gi en bedre søvn. Undersøkelser har vist at en søtpotet om dagen gir et bedre søvnmønster.

(Finn oppskrifter med søtpotet her)

Banan
Også bananer er rik på kalium, i tillegg til vitamin B6. Dette vitaminet er en av de viktigste naturlige ingrediensene til melatonin. Økt melatoninnivå er igjen med på å hjelpe de søvnløse til flere timer søvn.

Grønnkål
Det er ikke nødvendig å spise bare meieriprodukter for å få i seg det daglige behovet av kalsium. Også grønnsaker som grønnkål og spinat er rik på kalsium. Forskning viser at de som lider av søvnmangel, har kalsiummangel, og derfor kan det være lurt å sørge for inntak av matvarer som øker nivået.

Edamamebønner
Dette er umodne soyabønner, og er vanlig brukt i asiatiske kjøkken. Bønnen kan spises rå eller frossen, og er en god kilde på både proteiner, fiber, karbohydrater og flere vitaminer. Nyere studier har funnet at edamame kan hjelpe kvinner i forbindelse med søvnløshet rundt overgangsalderen. Bønnen inneholder stoffer som minner om østrogenhormonet, og kan slik hindre svettetokter, som igjen kan være med å ødelegge søvnen. Edamame er en perfekt snack før leggetid, og kan gjerne spises rå, med olivenolje eller salt over.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Kamomille
Kanskje den best kjente - kamomilleteen. Dette er en naturlig urt som er blitt brukt i årevis, på alt fra magesmerter til søvnproblemer. Kamomillen hjelper kroppen å roe ned og slappe av - men virkningen er ikke testet på mennesker. På dyr har urten derimot vist seg å hjelpe på søvnløshet.

Legevendelrot
Også dette er en urt som er brukt siden oldtiden. For flere tusen år siden ble legevendelrot ble det brukt som middel mot nervøsitet og søvnløshet. Heller ikke her er det vitenskapelig forskning som tilsier at urten har effekt på søvnproblemer. Også denne urten er vanlig å tørke og knuse, og deretter tilberedes som te. Som med alle urter, bør man oppsøke lege før man eventuelt setter i gang med bruk.

Melatonin
Igjen dette søvnhormonet som er så viktig for søvnen. Melatonin skilles ut i epifysen i hjernen, og kalles også mørkehormonet ettersom utskillelsen skjer når det er mørkt, og brytes ned når øyet treffes av lys. (Mange påvirkes også av dette i det mørke vinterhalvåret, og føler seg dermed slapp og trøtt). De som skiller ut lite av dette hormonet sliter ofte med søvnvansker og føler seg slappe og energiløse. Naturlig finnes melatonin i blant annet johannesurt. I Norge fås melatonin på resept,

Kommentarer til denne saken