Gå til sidens hovedinnhold

5 myter om søvn

Trenger du 8 timers søvn for å fungere optimalt? Eller kan du ta igjen tapt søvn i helgene?

(BIIPMAG): Soving er en svært viktig del av livene våre, men mange har oppfatninger om søvn som ikke nødvendigvis stemmer helt. Her er noen av mytene og sannhetene:

Myte 1: For å fungere optimalt trenger man 8 timers søvn
- Det er ikke noe magisk ved tallet 8. Alle har forskjellige søvnbehov, men hvis du kjenner at du begynner å duppe av i en kjedelig skoletime eller et langtekkelig møte mot slutten av dagen, kan det bety at du ikke har fått nok søvn, sier New York University psykolog Joyce Walsleben, medforfatter av boken A Woman's Guide to Sleep .

Myte 2: Jo mer søvn, jo bedre
Mange skulle nok ønske at dette var tilfellet, men slik er det ikke nødvendigvis. En del forskning viser at de som sover mer enn 8 timer hver natt, dør tidligere enn de som som sover mellom 6 og 8 timer. Det denne forskningen imidlertid ikke viser, er om mer søvn forårsaker helseproblemer, eller er et symptom på dårlig helse, sier Najib Ayas, assisterende professor i medisin ved University of British Columbia. De som sover mer enn 8 timer i døgnet kan være rammet av søvn apne, depresjon eller diabetes, noe som kan føre til at de tilbringer mer tid i sengen.

SISTE FRA BIIPMAG:
Simpsons får afro-makeover
Poserer nakne på reklameplakat
- Siv Jensen er et redd og trangsynt menneske
Sykelig opptatt av sunnhet
10 ting du ikke visste om menn



Myte 3: Noen klarer seg helt fint med 4 timers søvn
Bill Clinton, Madonna og Margaret Thatcher har alle en ting til felles – de er kjent for å klare seg med lite søvn. Men hvis man over tid får for lite søvn, kan konsekvensene bli alvorlige. For lite søvn kan gjøre at man blir ineffektiv, utviser dårligere evne til å ta avgjørelser og blir uoppmerksom. Søvnmangel kan også øke sjansene for å bli syk, ettersom immunforsvaret blir svekket om man ikke får nok søvn. Mangel på søvn kan også forårsake overvekt. Ifølge en studie utført av Harvard Nurses' Health Study, har kvinner som sover mindre enn 6 timer i døgnet en tredjedel større sjanse for å legge på seg 15 kilo eller mer i løpet av en 16 års periode, enn kvinner som sover 7 timer i døgnet.

Myte 4: Hvis man våkner i løpet av natten blir man trøtt hele dagen etter
Dette trenger ikke være tilfellet. Tvert imot ser det ut til at et slikt søvnmønster er det som egentlig er naturlig for oss mennesker. Thomas Wehr ved National Institute of Mental Health kan fortelle at når han studerte 15 forsøkspersoner, som levde uten kunstig lys I noen uker, oppdaget han at søvnmønsteret deres endret seg. De sov i 3-5 timer, våknet opp og var våkne i 1-2 timer, for deretter å sove 4 timer til. Deltakerene i studien hevdet å føle seg mer utvilt enn noen gang før.

Myte 5: Du kan ta igjen tapt søvn i helgene
Søvnmaraton i helgen og minimalt med søvn hele uken er ikke å anbefale, skal vi tro søvnekspert Robert Stickgold ved Harvard University:

- Når man forstyrrer søvnrytmen på denne måten, blir det enda vanskeligere å få den søvnen man trenger. Sover man til kl. 12:00 på søndag, kommer man seg ikke I seng igjen til kl. 22:00, så istedenfor å gjøre opp for forrige ukes søvnsynder, får man en dårlig start på neste uke. Kroppen vår elsker rutiner, sier Donna Arand, talskvinne for American Academy of Sleep Medicine. Hun anbefaler at man står opp til omtrent samme tid hver dag, selv i helger og ferier.

Siste fra BiipMag: Gå til forsiden her.

Kommentarer til denne saken