Gå til sidens hovedinnhold

Spennende familiebil

Nye Opel Astra stasjonsvogn har et spennende utseende, men hvordan er det egentlig med kjøreegenskapene? Les mer om vår vurdering av bilen og se bilder.

Klikk her for å se store bilder av bilen

Nye Astra har gjennomgått store endringer både utvendig og innvendig, og fremstår som en mer sportslig og friskere bil enn tidligere. Også i stasjonsvognutgave fremstår nye Opel Astra som både tøff og lekker. Fronten er den samme som vi kjenner fra kombiutgaven, og karakteriseres av de tøffe frontlyktene. Opel har også fått til et svært tiltalende design på bilens bakpart. Sammen med spoileren på bakluka, er de friske baklyktene med på å fremheve bilens dynamiske utseende.

God plass
Bakseteplassen i Astra stasjonsvogn er tilfredsstillende, og selv lange personer bra med beinplass og høyde under taket. Bagasjerommet er på hele 500 liter, og har rette vegger som gjør det lett å utnytte plassen. Velger du å legge ned baksetene får du helle 1590 liter å fylle, dessverre blir ikke lasterommet helt flatt når setene legges ned. Dessuten er bagasjeromsåpningen lite praktisk når man skal ha inn store gjenstander. Ellers er vi imponert over hvor rommelig Astra egentlig er, med tanke på at den hører hjemme i Golf-klassen.

Kvaliteten på interiøret har blitt vesentlig bedre, her er Astra nå helt på høyde med de beste i klassen. Dashbordet er ryddig og oversiktlig, men mangler små praktiske oppbevaringsrom og koppholdere. Disse skal visstnok være utelatt av sikkerhetsmessige årsaker.

Sterk diesel
Bilen vi testet var utstyrt med Opels 1,7 CDTI dieselmotor, som yter 100 hester og har et dreiemoment på 240 Nm. Motoren var litt for støyete og rå i gangen etter vår smak, vi har kjørt dieselmotorer som går atskillig roligere. Trekkraften er det imidlertid lite å utsette på, motoren passer meget godt til bilen og leverer tilstrekkelig med fartsressurser til sikre forbikjøringer. Forbruket ved blandet kjøring ligger på rundt halvliteren, slik som hos konkurrentene.

Vi lar oss imponere av kjøreegenskapene til Opel Astra stasjonsvogn, under rolige etapper på landeveien byr bilen på storbilaktig komfort og føles stabil og rolig. Ved bykjøring og noe mer ujevne underlag, merker vi oss at understellet er noe stivt og bilen blir derfor litt stump i bevegelsene over dumper og liknende.

Når bilen blir satt på prøve under mer aktiv kjøring er følelsen presis og kontant, i både styring og understell. Dempere og fjærer sørger hele tiden for å holde hjulene på veien, selv når underlaget blir meget ujevnt. Men bilen er på ingen måte noen sportsbil, og i et par krappe svingkombinasjoner erfarer vi raskt bilens begrensninger. Ved slik kjøring reagerer den typisk med understyring.

Utstyrsnivå
Vår testbil hadde utstyrsnivået Enjoy, som blant annet omfatter manuelt klimaanlegg, 12 volt uttak i bagasjerom, 16 tommers lettmetallfelger, lyspakke og praktiske poseknagger i bagasjerommet. I tillegg var bilen utstyrt med ESP og ”Hill start assist”-pakke til 6000 kroner, samt en populærpakke som inneholder stereoanlegg med MP3-funksjon, også denne har et tillegg på 6000 kroner. Pakken med ESP og ”Hill start assist”, er etter vår mening vel verdt å investere pengene i.

Alt i alt er Opel Astra stasjonsvogn en bil som gir mye for pengene, både med tanke på design, plass og kjøreegenskaper. Med nye Astra har Opel for alvor tatt opp kampen med klasselederne. Bilen har mange sterke sider og i stasjonsvognutgave vil bilen være et rimelig og godt alternativ for småbarnsfamilier.

Tekniske spesifikasjoner Opel Astra 1,7 CDTI Enjoy Stv.:
Pris fra: 249.900,-

Egenvekt: 1393 kg

Motor: 1,7 CDTI (diesel)

Effekt: 100 hk / 4400 o/min

Dreiemoment: 240 Nm / 2300 o/min

Girkasse: 5-trinns manuell

0-100 km/t: 12,5 sek.

Toppfart:180 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,5 l/mil

Garanti/gjennomrustning: 3 år/ 12 år

Serviceintervall: Inntil 50.000 km

Klikk her for å se store bilder av bilen

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping

Kommentarer til denne saken