*Nettavisen* Sport.

- Det eneste nordmenn bryr seg om er pengene det koster

PROLOG: Båten Team Vestas er en av dem som konkurrerer i årets Volvo Ocean Race. Her fra «In-Port»-konkurransen i Alicante 4. oktober, som var «prologen» før første etappe som gikk av stabelen på lørdag. Foto: Jose Jordan (AFP)

«Seilingens Formel 1» starter uten en eneste nordmann. Det skyldes norsk smålighet, mener tidligere deltaker.

11.10.14 14:10

Lørdag går første etappe av «seilingens Formel 1», Volvo Ocean Race, av stabelen i Alicante.

I løpet av de neste ni månedene skal sju seilbåter, hver med åtte seilere og én multimedia-reporter ombord, krysse de syv hav, før de ender opp i Gøteborg i slutten av juni neste år.

Men selv om 16 ulike nasjonaliteter deltar i racet, er det ikke én nordmann med på noen av båtene denne gangen.

Langt mindre en norsk båt.

- Kritikk

Med Knut Frostad som skipper, var Norge representert med «Innovation Kværner» i 1997-98 (da seilaset ennå het «Whitbread Round the World Race») og med «Djuice Dragons» i 2001-02.

Og mens startsskuddet for den første etappen av årets race går i Alicante på lørdag, jobber en gruppe med norske seilentusiaster for å få med et norsk bidrag i de kommende utgavene av Volvo Ocean Race.

Men det er lettere sagt enn gjort.

- I Norge er det slik at hvis man stikker hodet litt frem, så blir man fort utsatt for kritikk. Andre seilnasjoner har et mer pragmatisk forhold til dette, sier Arve Roaas til Nettavisen.

- Snakker om sykehjemsplasser i stedet

Han var en del av mannskapet på «Djuice Dragons» i 2001-02, og var også med på den svenske båten «Ericsson 3» i 2008-09.

Nå følger han med på seilaset fra sofakroken i hjemmet i Oslo, og konstaterer at nordmennene glimrer med sitt fravær.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.

TIDLIGERE DELTAKER: Arve Roaas med fiskefangst under 2008-09-utgaven av Volvo Ocean Race, da han var mannskap på den svenske båten «Ericsson 3». Han deltok også i 2001-02, på Knut Frostads «Djuice Dragons». Foto: Privat


- Om man bruker 200 millioner kroner på seiling i Norge, blir fokuset bare satt på hvor mye penger det koster. Man begynner å snakke om hvor mange sykehjemsplasser man kunne fått i stedet, sier Roaas.

- Vi fikk en del av den typen overskrifter med «Djuice» i 2001. Det blir veldig mye fokus på pengebruken når man prøver å få til noe.

Dødsrisiko

Og det er litt av et eventyr norske seilere går glipp av. De ni månedene på havet betyr nok av eksotiske steder å besøke:

  • Starten i spanske Alicante.
  • Over Atlanteren og via den brasilianske kysten før ankomst i Cape Town.
  • Nordover til De forente arabiske emirater og Abu Dhabi.
  • Over Det indiske hav til kinesiske Sanya.
  • Auckland, New Zealand.
  • Den lengste etappen fra Auckland til brasilianske Itajaí.
  • Nordover igjen til Newport, Rhode Island i USA.
  • Lisboa, Portugal.
  • Lorient, Frankrike.
  • Og avslutningsetappen til vårt «nabolag», nemlig Gøteborg.


- Det er både nervepirrende og gøy, skremmende og fascinerende, beskriver Arve Roaas.

- Du får hele spennet av opplevelser. Det er fysisk krevende, men også mentalt krevende i enkelte situasjoner. Man må stole 100 prosent på hverandre, det er litt som å dra i krigen. Det er kanskje ikke en helt overhengende fare for å dø, men en viss risiko er det jo.

Storm i Sørishavet

Klikk på bildet for å forstørre.

RACELEDER: Nordmannen Knut Frostad er øverste sjef for Volvo Ocean Race. Foto: Tor Richardsen (NTB scanpix)

Spesielt trekker han frem ferden over Sørishavet som nervepirrende.

- Det skal litt til for at jeg blir nervøs, men sist gang med «Ericsson» seilte vi inn i restene av en tropisk storm nede i Sørishavet. Båten fikk utrolig mye juling. Da er det klart at du er avhengig av at båten holder, sier Roaas.

- Det er ikke gitt, det heller. Det er absolutt mulig å seile i stykker disse båtene. Og det er når du beveger deg på kanten av hva utstyret tåler, at du blir mest nervøs. Men så lenge båten flyter og du holder deg ombord, er det greit.

Hentet tidligere deltakerbåt til Oslo

Til årets seilas har Knut Frostad, som nå er øverste sjef for Volvo Ocean Race, sørget for at alle de deltakende båtene er av samme type.

- Tanken er at seilingen skal skille de forskjellige lagene i racet, ikke båtdesignet. Det er en idé som en del støtter, mens andre helst vil bruke tid og penger på å kjøpe seg fart, forklarer Arve Roaas.

Det betyr imidlertid at båtene som tidligere har deltatt i seilaset, ikke får stille til start i år. Én av dem er å finne på Aker Brygge i Oslo.

Wolfpack Racing Team har nemlig hentet seilbåten «Camper» til hovedstaden som et ledd i kampanjen for å få en norsk båt med i et kommende Volvo Ocean Race.

- Den er tiltenkt som en treningsbåt mot et norsk prosjekt, og som en teaser for potensielle sponsorer, forteller Roaas, som imidlertid ikke vil være med på en fremtidig, norsk deltakelse.

- Nei, jeg er mer en sjuende far i huset. Jeg var med på å seile «Camper» fra England til Norge, for det er gunstig å ha med seg noen med litt erfaring. Men det er ikke en idé som jeg har presentert for familien, sier han.

Se sammendraget fra «prologen» i Alicante her:

HTML EMBED


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.