RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det er selvfølgelig dumt

Foto: Terje Pedersen, ANB
Sist oppdatert:
De norske langrennsjentene vet neppe hva de reklamerer for.

De norske langrennsjentene har gjort nasjonen stolt gjennom sine prestasjoner i Val di Fiemme. Jubelbildene av blant andre Therese Johaug og Marit Bjørgen har florert i norske medier, men hva har det egentlig blitt reklamert med på utøvernes startnumre?

Vodka.

Det var nemlig vodkaen «Vinter vei» som prydet jentenes front da de gikk 15 kilometer med skibytte.

- Vi synes selvfølgelig det er dumt, men det er arrangørlandene som bestemmer dette. De reguleres ikke av norske lover, sier daglig leder i Juvente, Amanda Rose Stratford Gamst, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Juvente jobber blant annet for en rusfri utvikling. Stratford Gamst viser til forskning som sier at alkoholreklame gir økt forbruk – spesielt blant ungdom. Organisasjonen ønsker at myndighetene skal jobbe for mindre alkoholreklame i EU, spesielt i idrettssammenheng.

- Men det er en lang vei å gå. Markedskreftene er sterke, hevder hun. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere