*Nettavisen* Sport.

- Det går utover rytterne

Foto: Kristoffer Øverli Andersen (www.procycling.no)

Thor Hushovd mener sykkelsportens poengsystem er feilslått.

16.11.11 09:15

Rankingsystemet i internasjonal sykkelsport er utskjelt av de aller fleste i miljøet. Det finnes et vell av forskjellige rangeringer, som danner grunnlag for VM-kvoter, OL-kvoter og på hvilket nivå de profesjonelle lagene skal sykle.

Det er tilnærmet håpløst å kunne reglene på alle rangeringene, det fikk hele Sykkel-Norge smertelig erfare i forbindelse med offentliggjøringen av OL-kvotene til London.

Les også: Denne mannen «stjal» Norges OL-plass

Minst like komplisert er reglene som danner grunnlaget for hvilke lag som skal få kjøre i sykkelsportens «første divisjon».

Kort forklart er det de 15 lagene med flest poeng på en, i utgangspunktet hemmelig, ranking pluss tre av lagene fra 16. til 20. plass.

Kritisk Hushovd
Nå setter også Norges største sykkelstjerne, Thor Hushovd, en kritisk røst mot systemet til det internasjonale sykkelforbundet (UCI).

- Jeg synes generelt at systemet er helt feil. Det burde vært poeng på mange flere løp, forteller Hushovd til procycling.no.

I prinsippet deles det ut poeng på nesten alle sykkelritt på den internasjonale kalenderen, men det er i bunn og grunn kun WorldTour-rittene som gir så det monner.

Samtidig kan amatører som kjører de største U23-rittene raske med seg en god slump med poeng.

Hushovd er også oppgitt over hvordan UCI vekter rittene.

- Det er helt feil at UCI plutselig gir et ritt som Tour of Beijing WorldTour-status. Man får like mange poeng der som i store, tradisjonsrike og harde ritt i Europa. Det blir helt feil opplegg hele veien, lyder det fra den kommende BMC-rytteren.

Etterlyser forutsigbarhet
Usikkerheten rundt hvem som havner på hvilket nivå faller også Hushovd tungt for brystet. Per dags dato har ikke alle lagene fått bekreftet hvilket nivå de skal sykle på.

Et par lag har så mange ryttere på kontrakt, at de bryter UCIs reglement dersom de ikke får WouldTour-status.

Les også: Hugo Chàvez kan redde sykkellag

Samtidig hersker det full forvirring rundt fremtiden til det spanskbaserte laget, som i 2011 kjørte under navnet Geox.

- Lagene burde visst på hvilket nivå de skal sykle neste år nå. Det går ut over rytterne slik det er nå. Det er mange som venter og venter, men som ikke får kontrakt noe sted.

Hva kan gjøres annerledes?
Som procycling.no flere ganger har skrevet ved tidligere anledninger, var det et lignende system tidligere. Til og med 2004 rykket lagene opp og ned mellom divisjoner, og lagene som var topp 15 på rankingen ved årsskiftet hadde plass i de tre store tourene påfølgende år.

Forskjellen var at lagene da beholdt plassen, selv om rytterne som hadde tatt poengene dro. Nå om dagen forsvinner poengene ved en god sportslig sesong til det laget som en rytter går til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Tim De Waele

Hushovd likte hvordan det var før.

- Jeg synes det var fornuftig den gangen. Da kvalifiserte lagene seg for det.

Samtidig ser har positive sider ved dagens system.

- Slik det er nå er det mye lettere for nye lag å etablere seg, sier han.

Og det har han helt rett i. Nå kan man kjøpe seg innpass direkte inn blant de store lagene, mens med det gamle systemet ville man blitt nødt til å stole på frikort til de største rittene.

Enig med gamlesjefen
Garmin-sjef Jonathan Vaughters er en av sykkelsportens mest sentrale skikkelser når det kommer til nyvinninger.

Amerikaneren har åpenlyst kritisert dagens system ved flere anledninger. Hans forslag til løsning er enkel. Bytter en rytter lag, får han kun med seg halvparten av poengene.

Slik vil lag som for eksempel har hatt en ung og fremadstormende rytter på laget, kunne beholde poengene han har kjørt inn, når rytteren fortsetter karrieren på et lag med større budsjett.

- I utgangspunktet synes jeg dette er en god idé, proklamerer Hushovd, uten å utdype svaret noe mer.

Ambivalent rundt eksotiske innslag
Iranske sykkelryttere har vært hetere enn noen gang på overgangsmarkedet. Årsaken er enkel, de har kjørt inn godt med poeng på AsiaTouren, og blir dermed høyinteressante for lagene som ligger i vannskorpa til WouldTour-plass.

Hushovd ser både positive og negativer sider ved dette, og er dermed ambivalent til problemstillingen.

- Det kan jo slå begge veier. Det er jo spennende at de kan få en mulighet, men det er også helt feil at de kun blir kjøpt for poengene. Det er jo ikke sikkert de er gode nok. De kan få muligheten i ett eller to år, til de har mistet poengene. Lagene kjøper en verdi der og da, og etterpå har du ikke bruk for rytteren du kjøper. Jeg synes det er fint at slike ryttere kan få en sjanse, men det blir på helt feil grunnlag, slår Hushovd fast.

Forsvinner du, vrakes du
Det har vært forholdsvis vanlig i sykkelsporten at ryttere som skal til andre lag kan bli nedprioritert av sitt gamle lag mot slutten av kontraktstiden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Tim De Waele

Det virker dog å ha blitt enda verre i kjølvannet av dagens «poengpolitikk».

Thor Hushovd fikk på mange måter smake på akkurat det, da han ble vraket til Spania rundt tidligere i høst.

- Jeg vet faktisk ikke helt hvorfor jeg ble vraket, men det kan jo ha vært en del av det, sier Hushovd.

Samtidig er han snar med å understreke han poengpotensialet hans var langt større i det programmet han faktisk kjørte.

- Alle vet at jeg kan ta flere poeng i Hamburg og Plouay. Med topp uttelling der hadde jeg fått mye mer, enn ved en etappeseier og noen fine plasseringer i Spania, avslutter han om temaet til procycling.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag