RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dette er fordel Contador

Foto: Josep Lago (AFP/Scanpix)
Sist oppdatert:
UCI likte ikke ideen om motorsykkelservice på den mye omdiskuterte runden via Monte Crostis.

Den farlige utforkjøringen ved Monte Crostis ble diskutert blant ryttere og lag foran årets Giro d`Italia.

Etter Wouter Weylandt tragiske dødsfall har reaksjonene økt - naturligvis.

Arrangøren av treukersrittet, RCS Sport med rittleder Angelo Zomegnan i spissen, har lenge forsøkt å overbevise rytterne.

Nå melder den italienske storavisen La Gazzetta dello Sport at Monte Crostis fjernes fra Giro d`Italias 14. etappe. Det er juryformann Thierry Diederen som har tatt den endelig avgjørelsen.

UCI satt ned foten
Avisen skriver også at runden via Monte Crostis er fjernet etter en helhetsvurdering. Det nevnes blant annet servicen til rytterne - som skulle foregå fra motorsykler - ikke ble godkjent fra juryen.

Det meldes at UCI var mer skeptiske til motorsykkelensupporten til rytterne enn selve utforkjøringen, skriver cyclingnews.com.

- Vi godkjenner ikke arrangøren løsning på manglende support fra følgebilene på Monte Crostis-runden, bekrefter UCI.

Ikke alle er like enige, deriblant nevnte Angelo Zomegnan.

Rytterne var positive
- Vi er ikke enige i avgjørelsen, men vi er nødt til å akseptere den.

- De (UCI) har ikke akseptert vår løsning om å bruke motorsykler for å assistere rytterene ved eventuelle mekaniske problemer, sier Zomegnan til cyclingnews.com.

Mauro Vegni, løypesjef for hele Giro d`Italia, diskuterte avgjørelsen med juryen i flere timer fredag.

- Det som var et sikkerhetsproblem ble plutselig et sportslig problem. De har funnet en annen måte for å gjøre noe med denne etappen. Det er synd fordi vi har jobbet hardt med sikkerheten på denne etappen. Ruten var diskutert og senere godkjent av rytterne, forteller Vegni til cyclingnews.com.

- Kunne blitt for passivt
Det er utforkjøringen som har blitt utsatt for massiv kritikk, selv om arrangøren lagt ned et betydelig arbeid for å sette opp sikkerhetsnett i de mest risikoutsatte partiene.

- Vi inviterer alle fans som hadde planlagt å ta turen til Monte Crostis om å ta turen til Monte Zoncolan, sier Angelo Zomegnan til La Gazzetta dello Sport.

Les også: Contador frykter utforkjøring

Eurosports Ole Kristian Stoltenberg skal kommentere lørdagens etappe sammen med kombinertløper Mikko Kokslien. Han er - ikke overraskende (for de som har fulgt med på sendingene de siste dagene) - enig med juryen.

- Jeg synes jo at etappen og rittet i seg selv er hardt nok. Hvis rytterne hadde hatt en usikkerhet rundt dette ville det trolig blitt passiv kjøring, sier Ole Kristian Stoltenberg til procycling.no og legger til:

- Men jeg synes at dette kommer litt sent. Rytterne som har satset mot dette rittet har visst om denne utforkjøringen lenge, og kunne sagt i fra mye tidligere. Wouter Weylandts dødsfall har helt sikkert påvirket denne avgjørelsen.

Verdens hardeste?
- Dette er vel fordel Alberto Contador?

- Hvis vi ser det sånn er det helt klart fordel Contador for han vil eliminere alt som kan risikere sammenlagtledelsen hans. Det kan selvfølgelig skje uhell for alle, men nå skal det avgjøres i stigningen opp til Zoncolan - det er fordel Alberto Contador.

Les også: Rytteropprør mot skrekketappe

- Monte Zoncolan (10,1 kilometer og 11,9 prosent i snitt, vår.anm.) er kanskje verdens hardeste stigning sammen med Angliru (Alto de L'Angliru, vår.anm.). Den er hard nok i seg selv til gjøre store utslag blant sammenlagtkanonene.

- Kan denne avgjørelsen være positiv for underholdningen – rittet blir mer kompakt og det kjøres mer offensivt?

- Det gjør ingenting om rytterne har litt friskere bein før Monte Zoncolan. Jeg tror det vil bli et bra sykkelritt selv om de ikke sykler Monte Crostis først, avslutter Stoltenberg.

Her kan du se den opprinnelig etappeinfoen. Arrangøren har laget et alternativ til runden via Monte Crostis (cirka 45 kilometer lang), melder cyclingnews som har lagt ut denne profilen.

Etappestart blir klokken 1200.

Her kan du se video fra nedkjøringen ved Monte Crostis (ekstern lenke).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere