*Nettavisen* Sport.

- Et offer for systemet

Foto: (AFP/Scanpix)

Europcar-sjefen gikk glipp av lisensen - støtter likevel systemet.

22.11.11 12:55

UCI er i full gang med å utrede hvilke lag som får WorldTour-lisens foran kommende sesong.

Listen skal være klar den 10. desember, men dersom papirarbeidet går i orden hos GreenEDGE og RadioShack-Nissan, vet man allerede at franske Europcar er blant lagene som faller utenfor det gode selskap.

Det skjer på tross av at Thomas Voeckler ble nummer fire i Tour de France og kjørte med den gule ledertrøyen, og at lagkompis Pierre Rolland vant den hvite.

Tre kunne jodle
FDJ, Ag2r-La Mondiale og Euskaltel-Euskadi kunne jodle etter mandagens avgjørelse, mens Europcar blir stående på prokontinivå også neste sesong.

Les også: Europcar ikke med i WorldTouren

Manager Jean-René Bernadeau er diplomatisk når han vurderer avslaget fra det internasjonale sykkelforbundet.

- Vi har nettopp avsluttet en stor sesong, men vi lider under poengsystemet, påpeker Bernadeau.

Ingen poeng for ungdomstrøyen
Europcar mistet WT-plassen til fordel for RadioShack og Team Sky i 2010. Herjingene i Tour de France er ikke like innbringende for et prokontilag, som det er for et lag på sykkelsportens øverste nivå.

Les også: Foreløpig ja til Saxo Bank

Dernest gir et heller ingen poengmessig bonus å stikke av med ungdomstrøyen i et stort etapperitt, kan franskmannen fortelle:

- Man bør merke seg at den hvite ungdomstrøyen ikke gir poeng i det hele tatt. Men det vi gjorde var å skape mye engasjement og gi folket glede, men det gir ikke de samme utslagene i poengsystemet.

- Det er et globalt hierarki, og vi respekterer det, skynder han seg å legge til.

Store høydepunkter
Et annet moment han godt kunne ha nevnt, er at Europcar i 2011 igjen ga det franske folket troen på at en av deres egne kan vinne Tour de France.

Både Voecklers ti dager i gul trøye, og Rollands fantastiske etappeseier på l’Alpe d’Huez vil bli husket blant de største høydepunktene fra det franske etapperittet denne sommeren.

Slike resultater vil uansett gjøre det enklere å motta invitasjoner foran neste års ritt. Det er nemlig et gode som gjør at de beste prokontinentale lagene likevel finner veien til startstreken.

- Jeg synes vi har klart oss meget bra i rittene vi mottok wild cards fra i år. Spesielt gjelder det Paris-Nice, Critérium du Dauphiné og Tour de France, avslutter Bernadeau.

Hva synes du om at FDJ, Ag2r og Euskadi får WT-lisens - men ikke Europcar? Kom med ditt innspill i kommentarfeltet under!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.