RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ferguson snyter United-supporterne

Foto: OLIVER LANG (AFP)
Sist oppdatert:
Gary Lineker er ikke imponert over Alex Fergusons boikott av BBC.

Oslo (ANB): Manchester United-sjefens feide med den britiske allmennkringkasteren er velkjent – og har pågått siden 2004. Foran årets sesong kom det imidlertid rapporter om at skotten kunne komme til å avslutte boikotten, og igjen begynne å snakke med BBC-reporterne.

Foreløpig er det ingen tegn til den slags. Etter 2-2-kampen mot Fulham søndag ble igjen assistenttrener Mike Phelan sendt til intervjusonen.

Få Nettavisens Premier League-rykter på sms: Send PLRYKTER til 2242 (Tjenesten koster 2,- kroner pr. melding).
MOBIL: Få scoringsvarsel for ditt Premier League-lag.

– Fansen blir snytt
Nå kan United-sjefen vente seg straff fra Premier League-ledelsen, og BBC-programleder Gary Lineker beklager skottens oppførsel.

- Det er synd. Vi skulle gjerne sett at han snakket med oss, fordi vi respekterer han og lagene hans. Det har vi alltid gjort, sier han til The Guardian.

Lineker er krystallklar på at den som taper på boikotten er Ferguson selv – og klubbens trofaste supportere.

- Det betyr ingenting for programmet vårt, fordi det er handlingsdrevet. Men det spiller en rolle for Manchester United-supporterne. Det er de som blir snytt, sier han.

Brudd på reglene
Lineker mener å ha tydelig belegg for det siste.

- Jeg får brev der det står «Vi hører aldri noe fra Sir Alex», og det må jeg forklare, sier toppscoreren fra VM-sluttspillet i Mexico i 1986.

Spørsmålet er om Ferguson vil endre sin holdning etter hvert som årets sesong skrider fram. Ledelsen i Premier League varslet i hvert fall søndag at boikotten vil bli sett nærmere på.

- Dette er et brudd på reglene i Premier League, og styret vil vurdere aktuelle tiltak på sitt neste møte i slutten av september, heter det i en uttalelse.

Ifølge The Guardian skal Ferguson risikere bøter dersom boikotten vedvarer. Avisen mener å vite at skotten kan måtte betale 1000 pund – eller rundt 10.000 kroner.

Forsvarer sønnen
Det betente forholdet mellom Sir Alex og BBC stammer fra 2004, da BBC sendte en kritisk dokumentar om forretningsvirksomheten til United-sjefens sønn Jason.

Sistnevnte jobbet på den tiden som fotballagent, og sir Alex ble kraftig provosert over det han oppfattet som urimelige beskyldninger i TV-programmet. Skotten krevde en offentlig unnskyldning, hvilket han ikke har fått.

Siden har han nektet plent å stille opp i noen av kanalens programmer.

- BBC er en type selskap som aldri beklager, og det kommer de heller aldri til å gjøre. De er ufattelig arrogante, har Ferguson tidligere sagt.

Skotten stoppet ikke med det:

- De laget en historie om sønnen min som var en masse tull. Det var et grusomt angrep på min sønns ære, og han skulle aldri vært beskyldt for det. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere