RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Glad for dyttene jeg fikk

Foto: Tim De Waele (©TDWsport.com)
Sist oppdatert:
Gabriel Rasch fikk en hjelpende hånd fra nordmenn oppover Zoncolan.

- Fjellet i seg selv var greit nok, men da vi kom inn der hadde vi allerede hatt seks timer med full gass på sykkelen. Ja, det blir litt annerledes når man har klatret tre-fire fjell i forkant, sier Gabriel Rasch til procycling.no.

Han snakker selvsagt om den 15.-etappen fra Mestre til Monte Zoncolan. Da Cervélo-rytteren rullet over målstreken, hadde Ivan Basso allerede vært i mål i 29 minutter og 7 sekunder.

Les også: Alt du trenger til Giro d'Italia

Det hadde selvfølgelig ingenting å si på en dag da lagkaptein Carlos Sastre måtte klare seg på egen hånd i den drøyeste stigningen mot slutten.

- De aller beste takler fjellet godt, for oss andre er det er bare slik det er. 90 prosent av rytterne har mer enn nok med i det hele tatt å nå toppen, forteller Rasch.

Fikk norsk hjelp
- Rakk du å glede deg over folkelivet langs veien?

- Ja, jeg fikk i hvert fall med meg at det var masse nordmenn der. Jeg fikk noen dytt av dem, og jeg var glad for hvert eneste et. I hvert fall når det var såpass bratt, gliser han.

Til velonation.com forteller Cadel Evans at han gjerne ville hatt litt mer hjelp oppover det bratte fjellpartiet.

- Noen få dytt er ikke å forakte i en såpass bratt bakke. Så hørte jeg en tilskuer rope: - Ikke dytt ham, han er utlending, forteller Evans til nettstedet.

I verste fall kan rytterne motta tidsstraff for å motta hjelp fra tilskuerne. Det gjelder først og fremst sammenlagtfavorittene, som gjerne blir fulgt av TV-kameraer oppover hele stigningen.

Verken for Evans, Basso eller Rasch skulle det vise seg å være en reell problemstilling under søndagens etappe.

1600 kilometer på en uke
I beina kjentes søndagens etappe ut som en hard endagsklassiker. Enda verre ble den selvsagt midt oppe i det tre uker lange etapperittet Giro d’Italia.

- Det var nok en av de hardeste etappene jeg har kjørt i et etappeløp. I forhold til de største klassikerne, hvor man er i kjempeslag, så tror jeg det tapper enda mer krefter ut av kroppen. Nå har vi derimot hatt 10-12 dager på rappen med 200 kilometer på sykkelen hver dag.

- Jeg har syklet 1600 kilometer den siste uka, og det er mye.

- Klarer du å sammenligne Zoncolan med noe man møter her hjemme?

- Det må nok bli Hvarnes-bakken i Horten. De fleste hjemme som har kjørt norgescup, har et forhold til den. Den bakken har en like tøff stigning i maksimalt en kilometer. Oppover Zoncolan møter man en stigningsprosent rundt femten i åtte kilometer. Det er blytungt, forteller han.

Passert av Basso
Cervélo-laget nøt mandagens hviledag, og Gabriel Rasch unnet seg en liten treningstur og en lang lunsj mens lagkaptein Sastre møtte pressen på Hotel Windschar i den italienske byen Gais.

Les også: «Ivan den Sittende»

Svarttrøyene har fremdeles et håp om å angripe podiet på vei mot Verona. Først og fremst er det nok Ivan Basso og det knallsterke Liquigas-laget som ligger best an i kampen om rittseieren. Også Cadel Evans viser god form, men australieren opptrer stort sett på egen hånd i den italienske fjellheimen.

Rasch lener seg mot historikken for å peke på Carlos Sastres muligheter i kampen om la Maglia Rosa:

- Erfaringsmessig er han best den siste uka i de store etapperittene. Vi får håpe det slår til denne gangen også. Det blir spennende å se hvordan Carlos takler morgendagens bakketempo, avslutter Rasch.

PS! David Arroyo leder rittet, foran Richie Porte, Ivan Basso, Carlos Sastre og Cadel Evans.

Vil du vinne en tur til Tour de France? Svar på spørsmålet under!

2015-0

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!

Følg oss på Facebook og Twitter!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere