*Nettavisen* Sport.

- Han er som skapt for dette

Foto: Keld Navntoft (Afp)

Det ble ingen sekundstrid mellom Tony Martin og Fabian Cancellara.

22.09.11 17:55

KØBENHAVN/OSLO (procycling.no): Det var ventet at to mann ville skille seg ut i onsdagens tempoverdensmesterskap i København.

Allerede ved det første passeringspunktet var det ganske opplagt at Tony Martin (Tyskland) og den regjerende verdensmesteren fra 2006, 2007, 2009, og 2010, Fabian Cancellara (Sveits), ville kjempe om seieren i den 46,4 kilometer lange tempoløyen.

De sterkeste utfordrerne, deriblant Jack Bobridge, Richie Porte (begge Australia), Bert Grabsch (Tyskland), Bradley Wiggins og David Millar (begge Storbritania), la seg litt bak Martin og Cancellara på det første passeringspunktet.

Ved runding var det enda mer opplagt. Tony Martin hadde den beste passeringstiden, 18 sekunder foran Cancellara og hele 38 sekunder foran landsmannen Bert Grabsch.

Elegant Wiggins
Ut på den andre runden startet dramatikken. Fabian Cancellara dabbet av på tempoet, noe som kanskje signaliserte at han åpnet litt for hardt for å holde følge med sin tyske utfordrer, og inviterte først og fremst Bert Grabsch inn i sølvkampen .

Tony Martin eller «Der Panzerwagen» som han også kalles, suste videre på sine tunge gir, og viste ingen svakhetstegn.

Bak den resignerte sveitseren var det Bert Grabsch og Bradley Wiggins som luktet på sølvmedaljen. Mesterskapsveteranene holdt trykket oppe helt inn til mål, og da regnskapet ble kontrollet viste det seg at sistnevnte var 16 sekunder sterkere enn verdensmesteren fra 2008.

- Det er ingen i verden som sitter like fint på temposykkelen som Bradley Wiggins, oppsummerte Lars Petter Nordhaug, ekspertkommentator hos NRK for anledningen.

Nesten, Fabian!
Den sterke kjøringen til Grabsch og Wiggins satte Fabian Cancellara i vanskeligheter. Den slite sveitseren, som lenge så ut som en klar sølvmedaljør, tapte bare mer og mer på den siste runden.

Fabian Cancellara tok mange sjanser i løpet av de drøye 50 minuttene han var ute i VM-løypen, og det måtte han betale dyrt for cirka to kilometer før mål. Sveitseren feilberegnet en sving ut av et brosteinsparti, og var centimetere unna gjerdet som skilte publikum og rytterne.

Det viste seg å være kostbart for den 30 år gamle sveitseren, som tapte sølvmeldaljen med noen få sekunder til Bradley Wiggins.

Men det var ingen som kunne gjøre noe med Tony Martin, som ble verdensmester på tiden 53,43.

- Jeg hadde en god følelse hele veien.

Peiper: - Superutgave av Tony Martin
- Da jeg tok igjen David Millar, som er en veldig god temposyklist, skjønte jeg at dette gikk veldig bra. Det var ingen lett oppgave, og det er en drøm som går i oppfyllelse, sa Tony Martin etter målgang.

Tyskeren har vært en de aller beste temporytterne siden han signerte sin første proffkontrakt for Team Columbia i 2008, samtidig som Edvald Boasson Hagen signerte for det samme laget.

En av de som har fulgte han nærmest gjennom karrieren, HTC-direktør Allan Peiper, var meget glad da procycling.no snakket med han etter tempogullet til eleven.

- Helt siden han ble proff han har vist et ekstremt talent for temposykling. Hvis du sammenlikner med andre ryttere, så beveger han nesten ikke overkroppen når han sykler. Overkroppen hans er så sterk, lårene og alt.

- 1,15 foran Wiggins og 1,20 foran Cancellara, hva forteller det deg?

- Det forteller meg at det ikke er den samme Fabian som har vi sett tidligere, og at vi så en superutgave av Tony Martin, sier Peiper til procycling.no.

Reidar Borgersen var Norges eneste deltaker i det 46,4 kilometer lange temporittet. Les hvordan det gikk med den tidligere skøyteløperen her!

Resultater:
1. Tony Martin (Tyskland) 53,43
2. Bradley Wiggins (Storbritania) +1,15
3. Fabian Cancellara (Sveits) +1,20
4. Bert Grabsch (Germany) +1,31
5. Jack Bobridge (Australia) +2,13
6. Richie Porte (Australia) +2,29
7. David Millar (Storbritania) +2,45
8. Lieuwe Westra (Nederland) +3,18
9. Alexandr Dyachenko (Kasakhstan) +3,19
10. Jakob Fuglsang (Danmark) +3,30
(..)
43. Reidar Borgersen (Norge) +5,54

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.