RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ikke mer konfliktorientert

Sist oppdatert:
Lederen i norske sportsjournalisters forbund, Reidar Sollie, mener Rune Bratseth tar feil når han mener norsk sportspresse er blitt mer konfliktskapende.

- Jeg har ikke inntrykk av at norske sportsjournalister er blitt mer konfliktorienterte. Media har alltid vært opptatt av å belyse konflikter, sier Sollie til Nettavisen.

Les også:
Bratseth: - Media ødelegger for seg selv
Frykter engelske tilstander

Er blitt flere
Onsdag tar avtroppende sportsdirektør Rune Bratseth i Rosenborg et oppgjør med norsk presse. Og lederen for den norske sportsjournalistorganisasjonen deler enkelte av Bratseths oppfatninger.

- Det er en kjensgjerning at antall journalister har vokst, som en følge av at vi har fått nye medier. Vi står midt oppe i en medierevolusjon, poengterer Sollie, som tror nettopp mengden spørsmål gjør at Bratseth opplever pressen som mer konfliktorientert.

- Det oppleves mer massivt når spørsmålene kommer oftere. Og mikrofonjournalistikken tar mer plass. Jeg tror nok det oppleves mer stressende å stå og snakke inn i mikrofoner hele tiden, sier Sollie.

- Blir ikke kvitt mediene
Han mener imidlertid at dette er noe klubbene bare må venne seg til.

- Man blir ikke kvitt mediene. Selvfølgelig er det opp til hver enkelt hvordan man opplever mediepresset. Men er man sportsdirektør i en toppklubb, må man være forberedt. Det er et personlig ansvar å innrette og beskytte seg. Hvis man ikke vil være med, må man trå til side. Og det er jo det Bratseth nå gjør, konstaterer Sollie.

At norske klubber skal måtte ta i bruk engelske virkemidler i omgangen med media, har han liten tro på.

- Det er jo gjort grep i forbindelse med kampene, ved at journalister ikke slipper inn i garderobene. At det skal være noen problemer utenfor kamper, altså i forbindelse med trening, kan jeg ikke forstå. Det må i så fall være når det skjer spesielle ting i Rosenborg og de aller største klubbene.

For kjappe
- Bratseth hevder at mediene er blitt mindre etterrettelige. Har han et poeng?

- Han har nok rett i at mediene kan være litt for kjappe, og at det kan gå på bekostning av etterretteligheten. Når det dukker opp et rykte, blir det ganske fort spredt som en sannhet på nettet. Det er viktig at vi får fram nettsteder som folk kan stole på. Og personlig mener jeg kvaliteten på det som presenteres på nettet er blitt vesentlig hevet de siste årene, sier Solli, som er klar på at den norsk sportspressen er betydelig mer etterrettelig enn den engelske.

Å begrense kontakten mellom media og klubbene, tror han definitivt ikke vil være et skritt i retning mer sannferdige presseoppslag.

- Når man stenger seg inne, øker spekulasjonene, fastslår Sollie – og bruker engelske aviser som et eksempel på akkurat det.

- Feil tankegang
Klubbenes egen mediesatsing, ser han på som et forsøk på å styre informasjonen.

- Jeg har full forståelse for at de satser på egne nettsider og TV-kanaler, og mange klubber tilbyr mye bra stoff til sine supportere. Men det er opplagt at dette er et forsøk på å styre hva som kommer ut. Jeg mener dette er en feil tankegang, sier Sollie – som eksemplifiserer med at Rosenborg ikke kan, og definitivt ikke bør, bli en viktigere formidler av Rosenborg-nyheter enn Adresseavisen.

- Hva er ditt generelle inntrykk av nivået på fotballdekningen i norske medier?

- Mitt ståsted er Oslo. Jeg leser Oslo-avisene, de største nyhetssidene på nett og ser på riksdekkende TV. Mitt inntrykk er at profesjonaliteten er økende. Det er mindre spekulasjoner enn tidligere, og betydelig mindre mas og treneravganger enn for eksempel i fjor. TV 2 er blitt faglig mer dyktige i løpet av de siste to årene og dekker Tippeligaen på en veldig bra måte.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere