RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

- Jeg er ikke bekymret

Sist oppdatert:
Sykkelpresidenten tror antall kontinentallag regulerer seg selv.

Neste sesong kan norsk sykkelsport få sju eller åtte lag med kontinentalstatus.

Det mener sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen er «i grenseland av hva vi kan tåle», men han har likevel ingen planer om å gå inn og regulere oppblomstringen av nye lag.

- Vi nærmer oss en grense for det som virker fornuftig, men jeg er av den oppfatning av at dette kommer til å regulere seg selv, sier Tiedemann Hansen til procycling.no.

Rekordmange lag
Han mener at dersom de forskjellige konseptene ikke klarer å tiltrekke seg attraktive nok ryttere og ikke får innpass i de gjeveste rittene, vil flere av dem likevel dø ut.

procycling.no skrev onsdag at Joker Merida, Plussbank Cervélo, Team Øster Hus-Ridley, Ringeriks-Kraft Look, Argon 18-Unaas Racing, Team Norspons, Team Frøy-Trek og muligens også Hedmark Continental Team ønsker seg kontinentallisens neste år.

Motivasjonen for å øke satsingen er blant annet ønsket om å matche rytterne i utlandet, og å delta de norske UCI-rittene, Glava Tour of Norway og Rogaland Grand Prix. I tillegg har man større kommersielle friheter på kontinentalnivå (man kan blant annet bruke navnet til samarbeidspartnere i lagnavnet, vår anm.).

Ikke plass til alle de norske
Foran neste sesong har Tour of Norway gått fra 2.2-status, til 2.1. Mens Rogaland GP er oppgradert fra 1.2 til 1.1.

Det betyr at man nå er nødt til å ha kontinentalstatus for å kunne kjøre rittet. Det er ikke dermed sagt at det er plass til alle de norske lagene.

- Det er ingen automatikk i at norske kontinentallag får plass i Glava Tour of Norway. Slik det ser ut nå har vi i hvert fall plass til tre, kanskje fire norske lag, sier Anders Eia Linnestad i Interspons til procycling.no.

- Dersom dere tar med flere lag enn disse, vil dere få et dårligere ritt?

- Per i dag er det ikke nok gode ryttere på disse lagene. En må huske på at det blir åttemannslag i Glava Tour, dermed blir det en utfordring for noen i det hele tatt å stille et slagkraftig mannskap. For oss er det viktig å få et sportslig nivå som gjør at de store internasjonale lagene ønsker seg tilbake hit også i årene som kommer.

Trenger flere ritt
Oppgradering av de to største rittene, er naturlig nok positivt for norsk sykkelsport.

Samtidig gir det et vakuum på det laveste nivået for UCI-kategoriserte ritt.

Der fant man tidligere Festningsrittet (og for så vidt også Tour of Norway), men rittet i Kongsvinger-traktene ble avlyst på grunn av finansielle utfordringer i år, og ser ikke ut til å dukke opp neste sesong, heller.

I en årrekke ble også Ringerike Grand Prix arrangert som femdagersritt med 2.2-status. Slik er det ikke lenger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Eia Linnestad mener forbundet har en jobb å gjøre i forhold til å kvalitetssikre matchingen til klubblagene også.

- Det er viktig både for forbundet og oss som arrangører at vi går et opp løp der. Nå er både Glava Tour og Rogaland GP forbeholdt kontinentallagene, så da er det viktig at det kommer andre aktører inn og fyller opp tomrommet.

Oppgraderer Roserittet?
Sykkelpresidenten er enig i dette, og mener at det er et problem for hele Norden. NCF har nylig deltatt på møter i Sverige der nettopp denne problemstillingen ble tatt opp.

- Vi er nødt til å jobbe med å etablere flere gode UCI-ritt i Norden. Det er flott for norsk sykkelsport at våre to største ritt har blitt oppgrader, men vi mangler ritt på nivået under, erkjenner han.

Sykkelforbundet har vært i dialog med arrangøren av Roserittet i håp om å heve rittets status igjen.

Sykkelrittet i Horten er blitt arrangert 49 ganger, men er i dag et rankingritt for senior-, junior- og ungdomsklassen.

I 2006 vant Gabriel Rasch rittet som da ble kjørt i UCI-kategorien 2.2. Roserittet vil uansett ikke komme tilbake på UCI-kalenderen før tidligst i 2013.

Da kan også nyvinningen Arctic Tour of Norway se dagens lys for første gang, så fremt alle brikkene faller på plass innen den tid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere