RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Jeg håper å kjøre for egne sjanser

Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)
Sist oppdatert:
Edvald Boasson Hagen brøt en barriere under fjorårets Tirreno-Adriatico.

Datoen var 16. mars, 2010. Tempoet var vilt, støvet ble virvlet opp i gatene i løpet av den hektiske avslutningen i hjertet av San Benedetto del Tronto. Edvald Boasson Hagen var i godt selskap blant verdens beste sprintere.

Mark Cavendish veltet, Thor Hushovd måtte slippe, Alessandro Petacchi var ikke rask nok og Tyler Farrar skyldte på en norsk «sperre». Den da 22 år gamle gutten hentet hjem sin første etappeseier i en massespurt av det kaliberet.

Les også: - Synd Cavendish veltet

Det var den 7. etappen av Tirreno-Adriatico. Boasson Hagen viste for en hel sykkelverden hvorfor Team Sky bygde spurtopptrekket rundt nordmannen, og siden valgte å kjøre for hans sjanser under Milano-Sanremo noen dager senere.

- Noen er større enn andre
Den sykkelinteresserte delen av Presse-Norge noterte seg triumfen som en aldri så liten milepæl. Den gangen var det nemlig viden kjent at gudbrandsdølen ikke var den som trivdes best i de mest hektiske avslutningene.

- Betydde det noe spesielt å vinne din første store massespurt i et ritt som Tirreno-Adriatico den gangen?

- Jeg har faktisk ikke tenkt så mye på det. Det var stort å vinne der, med så mange store navn i feltet. Det viste meg at de ikke er uslåelige, men ikke lette å slå heller, sier Boasson Hagen til procycling.no.

- En seier er en seier?

- Ja, men noen er større enn andre, lyder det kloke svaret.

Mer rutine i bagasjen
Nå er vi på den tiden av sykkelkalenderen igjen. I Marina di Carrara sykles den første av sju etapper i Tirreno-Adriatico onsdag. Det er en 16,8 kilometer lang lagtempo.

Etter solid kjøring både under Tour of Oman og Kuurne-Brussel-Kuurne, blir Boasson Hagen nevnt blant favorittene til Tirreno og den påfølgende perleraden av sykkelklassikere.

(Artikkelen fortsetter under bidlet)

Der Sky-rytteren kanskje virket noe ubesluttsom og beskjeden tidligere, har han nå både fått mer erfaring og enda bedre kjennskap til lagkameratene enn han hadde på samme tid i fjor.

- Føler du deg tryggere i disse situasjonene nå etter en sesong som blant annet inneholdt en rekke massespurter under Tour de France?

- Jeg vet ikke om det blir noen stor forskjell på måten jeg opplever disse spurtene på nå. Jeg har først og fremst et håp om at jeg kommer til å være med helt der fremme. Jeg har nok blitt mer rutinert på spurt og spurtopptrekk, men det er veldig mye som skjer i hver spurt. Det kan være vanskelig nok bare å kjempe seg fram til fram til riktig posisjon.

- Håper å kjøre for egne sjanser
For å få ham dit stoler Team Sky blant annet på Juan Antonio Flecha og Ian Stannard. De siste hundre meterne før mål, er det australske Chris Sutton som skal taue nordmannen og slippe ham til i akkurat riktig øyeblikk.

Foruten noen spede forsøk på treningsleir, benytter britene tiden på landeveien til å perfeksjonere spurtopptrekk.

- Vi har ikke så mye tid til å øve på det. Vi kjører veldig mange ritt i løpet av en sesong, og når vi hviler mellom rittene er vi sjelden samlet. Vi bruker litt tid på det under samlinger før sesongen, men ellers bygger man opp rutine i form av konkurranser.

- Er det gitt at laget kjører for deg under Tirreno-Adriatico?

- Vi må nok se an hvordan rittet utvikler seg. Hvis jeg føler meg bra, så håper jeg på å kjøre for egne sjanser i spurten. Dersom jeg ikke er bra, og ligger langt bak, kan det hende at vi bytter. Vi kommer alltid til å kjøre for den som er i best slag.

Sjekket ut Sanremo-avslutningen
Under Kuurne-Brussel-Kuurne kjørte for eksempel Edvald opptrekk for Chris Sutton. Det gikk såpass bra at Sky hentet hjem etappeseieren i det belgiske brosteinsrittet.

Australieren er eksplosiv, men Boasson Hagen er i stand til å holde makshastigheten oppe enda lenger enn lagkompisen sin.

Derfor kjører nok Sky-laget også for nordmannens sjanser under Milano-Sanremo – fire dager etter avslutningen ved kysten av Adriaterhavet.

Mandag denne uka inspiserte laget avslutningen av den første store vårklassikeren. Selv om Tirreno både er et tøft og langt ritt, handler for eksempel de to tøffe etappene à 24 mil hver, vel så mye om å bygge kapasitet foran den 298 kilometer lange rittet i Sanremo, som om å få nok en etappeseier i beltet.

- Vi kjørte igjennom de siste 100 kilometerne av løypa, forteller han.

- Jeg har kjørt der tre ganger nå, og kjenner løypa bedre og bedre. Den er ikke som i de mange belgiske klassikerne, der man kjører de forskjellige bakkene på kryss og tvers etter hvilket ritt man deltar i. Derfor kan det være vanskelig å skille dem, men avslutningen i Sanremo er identisk med det vi kjørte i fjor, bemerker Edvald.

Tirreno-Adriatico sykles fra onsdag 9. mars til tirsdag 15. mars. Milano-Sanremo sykles lørdag 19. mars.

Her kan du gjenoppleve Edvalds seier under den 7. etappen i fjor:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere