*Nettavisen* Sport.

- Jeg kjente igjen «Kollen-stemningen»

Foto: Jarle Fredagsvik{Trond Reidar Teigen (www.procycling.no)

Åge Skinstad fikk drømmedag i Sky-bilen med Kurt Asle Arvesen.

22.05.13 17:31

- Jeg koste meg bra, sier langrennssjef Åge Skinstad om opptredenen i Sky-bilen under de avsluttende rundene i Lillehammer.

Der byttet han og yngstesønn Mårten på orkesterplassen i forsetet, da Edvald Boasson Hagen etter hvert gikk fram og vant etappen.

- Det var naturligvis veldig morsomt at Sky tok seieren, og det var veldig interessant å se måten de jobbet på oppover fra Vingnes mot Saksumdalen. (Bernhard) Eisel og (Matt) Hayman la inn det første skiftet, før de slapp seg ned til bilen igjen. De var veldig opptatt av hvordan det gikk med Edvald og om de andre guttene klarte å holde seg til taktikken der framme. Den lagfølelsen var sterkere enn jeg hadde sett for meg. Sykkel er i større grad enn langrenn en lagsport, sier Skinstad til procycling.no.

Mindre utbytte av vindskjerming
Både sykling og langrenn er utholdenhetsidretter, og sistnevnte har også lånt en del begreper fra Tour de France når de har bygget sitt Tour de Ski.

Likevel kan man ikke dra sammenligningen for langt mellom de to idrettene, mener Skinstad.

- I langrenn tar man fremdeles sitt eget drikke, og du må hente din egen reservestav. Den største forskjellen er kanskje at man ikke reduserer luftmotstanden i like stor grad ved å ligge bak lagkameraten din. Man har ikke like stort utbytte av det som skiløper, påpeker Skinstad.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Trond Reidar Teigen

- Det blir ofte debattert om man likevel burde kjørt mer lagtaktikk i langrennssporten, hva mener du om det?

- Man kan gjerne snakke om ting på forhånd, men løpet blir sjelden slik at det lar seg gjennomføre. Ofte har planlagt det litt mer enn det kanskje ser ut som, men du ser i hvert fall ikke nordmenn kjøre inn andre nordmenn. Vi norske er ivrige på å gå aktivt og vise oss fram langt framme i feltet, men ofte blir det til at de beste utøverne kjører sitt løp på egenhånd.

- Minnet om Kollen
En annen forskjell på de to idrettene er at man innenfor sykkel enten kjører fellesstart eller enkeltstart, mens man på ski har egne sprintløp og jaktstart (eller handicapstart som det nå kalles).

- Det jeg kanskje liker minst med Tour de Ski-konseptet, er at den lange etappen fra Cortina til Toblach ikke er en fellesstart. Det er denne som ligner mest på sykling, og her tror jeg vi kunne fått sett litt mer lagsamarbeid underveis. Så langt har den blitt kjørt med handicapstart, forteller han ivrig.

- Som sjef innenfor en av de mest populære norske idrettsgrenene, hva synes du om publikumsoppmøtet på Lillehammer?

- Det var mye folk og god stemning langs løypa. Det er vel litt mer folk i Kollen, men jeg kjente igjen stemningen både derfra, fra Tour de Ski og oppover «Mördarbakken» i Falun. Det er veldig smart å ha slike strekker som bakken fra Vingnes og opp mot Saksumdalen. Det kjenner jeg også igjen fra langrennssporten.

- Tour de France er forbildet
Som mange andre nordmenn har også Skinstad tatt turen ned til verdens mest populære sykkelarrangement, Tour de France.

procycling.no spurte ham hvor mye skisporten har sett mot sykling når de skulle bygge opp sitt eget etappeløp:

- Ja, det stemmer. Det er ingen tvil om at Tour de France er forbildet. Jeg tror at konseptet kan utvikles videre, men helt likt blir det nok aldri, sier han.

I Tour de Ski kjemper man og sammenlagtseier, ledertrøye, poengtrøye og lagkonkurranse. En egen klatretrøye er det nok ikke plass til i Tour de Ski ennå, selv om det selvsagt er gjevt å ha beste etappetid opp slalåmbakken i Val di Fiemme.

Mer åpent for tilskuerne
Ifølge Skinstad har det også vært stor utvikling i skifeltet de siste årene.

- Det er ikke lenger store felt som går samlet til mål under massestartene. De beste avslutterne legges press på tidligere. Det så vi på begge fellesstartene under VM i Val di Fiemme, under femmila i Kollen og under 15-kilometeren i Falun.

- Til slutt: I sykkelsporten kan skuelystne kommer nær på heltene sine tett opp mot rittstart, kan denne åpenhetskulturen overføres til langrennssporten?

- Jeg liker den tanken. Det man skal huske på er at vi også har en del andre elementer å ivareta før konkurransestart. Vi bruker en del tid på skitesting og utstyr, og vi er i større grad avhengig av å varme opp skikkelig. Syklister som skal i brudd, varmer nok opp litt ekstra, men ofte kan man bruke de første milene av etappen til å bli varm i muskulaturen. Derfor tror jeg dette er litt vanskeligere hos oss, avslutter Skinstad.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Trond Reidar Teigen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.