*Nettavisen* Sport.

- Lars Petter var nødt til å tette luken alene

Foto: Solum, Stian Lysberg (NTB Scanpix)

Nordmannens sportsdirektør mener konkurrenten fikk hjelp av følgebil.

04.10.13 17:37

Fem dager etter bataljen i Firenze er Lars Petter Nordhaug tilbake på italiensk jord. Søndag er det Il Lombardia som står på programmet, men 29-åringen har fortsatt VM-fellesstarten i bakhodet.

- Jeg var nummer seks på Fiesole-stigningen (den lengste bakken i VM-løypa, vår anm.). Jeg var han ene som ikke klarte å henge på, og ble liggende imellom. Det var bare 50 meter opp, og det var kjedelig å være så nære, sier Nordhaug til procycling.no.

Vestfoldingen maktet ikke å svare på det siste angrepet til Vincenzo Nibali, og kunne heller ikke svare på italienerens egenskaper i utforkjøringen.

- Jeg kjørte som en gal nedover, og trodde jeg skulle ta dem igjen - men jeg klarte ikke det.

- Nibali fikk motorpes
Det TV-bildene ikke fanget opp var at den italienske hjemmehelten fikk hjelp til å kjøre seg opp til feltet igjen ved å ligge bak en følgebil, etter at han og Nordhaug var involvert i en velt på den foregående runden.

«Motorpes» brukes vanligvis for å simulere rittsituasjon på trening, og gjør at rytteren holder høyere fart ved å ligge i dragsuget bak bil eller scooter. Det er ikke lov å gjøre dette i konkurranse, men det har vist seg vanskelig å skape en presedens for hvordan slike regelbrudd skal håndteres.

- Lars Petter var nødt til å tette luken alene. Jeg ønsker ikke å starte en krangel med Nibali, men det var en stor forskjell i måten de to kjørte seg opp igjen til feltet på. Kanskje var det energien Lars Petter brukte der som gjorde at han ikke holdt de siste 40-50 meterne opp til toppen, sier sportsdirektør Frans Maassen i Belkin Procycling til procycling.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jarle Fredagsvik

Nordmannen synes fremdeles opptrinnet er ergerlig.

- Det var mange som ikke var fornøyd i etterkant av fellesstarten, erkjenner han.

- Hvor mye kostet det å kjøre deg opp på egen hånd?

- Nibali brukte i hvert fall ikke kreftene på samme måte, for han ble motorpeset opp (lå i dragsuget bak en følgebil, vår anm.). Jeg kjørte meg opp, hadde ikke krefter til å svare på støtingen og ble kjørt av.

VM-kjempene møtes igjen
Det endte til slutt med skuffende 4.-plass på Nibali, mens en utslitt Nordhaug tok 12.-plassen.

Søndag møtes duoen igjen sammen med blant andre Joaquim Rodriguez, Rigoberto Uran, Alejandro Valverde, Domenico Pozzovivo, Diego Ulissi og verdensmester Rui Costa i kampen om en av de aller største italienske klassikerne.

Nordhaug har kjørt rittet tre ganger, og har vidt forskjellige opplevelser fra rittet. I 2010 debuterte han med 33.-plass (av de 34 som fullførte) i grisevær og over 20 minutter bak vinneren Philippe Gilbert.

- Da gikk jeg kanontom i etterkant av Ghisallo, og tapte vel 20 minutter på den siste mila.

Mollema ute
I 2011 og i fjor har Nøtterøy-mannen kuttet forspranget ned til 4 - via 15 - minutter, men han har også bekledt forskjellige roller i rittet.

- Jeg har kjørt hjelperytter for Rigoberto Uran. I fjor ble det et skikkelig jakteritt hele dagen. Jeg har vært i bra form under rittet, men aldri kjempet helt i toppen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Vegard Grøtt

Bauke Mollema hadde vært et naturlig kapteinsemne for Belkin, men fredag ettermiddag ble det klart at han ikke starter. Dermed blir det opp til Nordhaug, Robert Gesink og Laurens Ten Dam å dele resultatansvaret for nederlenderne.

- Ettersom jeg kjørte bra i VM, regner jeg med at jeg ikke blir satt til å hente vann. Det blir en av oss som tre som skal sitte igjen til slutt. Vi får se hvem av oss som er i best form.

Mener Nordhaug kan vinne klassiker
Etter en supersterk dag på sykkelen i Firenze uttalte Nordhaug at målet hans er å «være på pallen eller vinne en klassiker i løpet av de neste årene».

- Han kan gjøre det allerede søndag, da slipper han å vente til neste år, sier sportsdirektør Maassen til procycling.no.

- Hvilke klassikerne mener du Nordhaug har innenfor rekkevidde?

- Han kunne stått på podiet under Amstel Gold Race allerede i år. Han har alt vunnet i Montreal, og GP Plouay, Liège-Bastogne-Liège og Lombardia bør være gode ritt for ham. Kanskje kan han vinne Milano-Sanremo også. Med ruteomleggingen der, kan det være et veldig bra ritt for ham, påpeker nederlenderen.

Nordhaug: - Kan ikke si meg fornøyd
Spørsmålet er fremdeles hvordan Belkin-rytteren skal vinne oftere. Status for denne sesongen er fremdeles null seirer. Han har riktig nok to 15.-plasser i Amstel Gold Race og Liège-Bastogne-Liège, en 12.-plass fra VM og 8.-plass under WorldTour-rittet i Montreal.

- Jeg har ikke vunnet noe, og ikke fått til noe topperesultat. Da kan jeg ikke være fornøyd med sesongen, innleder han.

- Men i klassikerne, og i rittene jeg ønsker å være bra, har jeg vært det. Jeg har blitt jevnere og er med i hver eneste klassiker jeg kjører. Slik jeg kjørte i VM er kanskje det beste jeg har gjort noen gang.

I etterkant av sesongen skal Belkin-ledelsen sette seg ned med Nordhaug å finne ut hvordan han skal nå sine mål.

- Hva bør han gjøre som rytter for å vinne flere ritt? Bør han fokusere på å bli en bedre avslutter eller jobbe for å kjøre hardere i lengre perioder?

- Jeg har en mening om det, men det ønsker jeg å ta opp med Lars Petter først. Det blir vrient for meg å formidle det via deg, lyder Maassens kryptiske respons.

PS! Giro di Lombardia går på Eurosport fra 15:30 til 17:15, søndag. Lars Petter Nordhaug er eneste norske deltaker.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.