*Nettavisen* Sport.

- Må gå mer offensivt ut

Foto: Alf Ove Hansen (Scanpix)

Viking tror den beste løsningen for å skaffe seg flere TV-kamper og større interesse fra riksdekkende medier er en mer offensiv innstilling.

Som TV 2 Nettavisen skrev torsdag, vises storklubben fra Stavanger kun to ganger på riksdekkende TV frem til september.

Tidligere Viking-keeper og TV 2 ekspert Frode Olsen er blant dem som reagerer, og mener Viking hadde fått flere TV-kamper om de hadde vært fra Oslo.

- Veldig underlig
Markedssjef Hans Øyvind Sagen i Viking er skuffet over at blåtrøyene nok en gang blir snytt for opptredener på TV-skjermene.

- Vi synes det er underlig og forstår ikke helt hva de tenker på. Vi har bra oppslutning på kampene, har en bra stadion og en flott ramme rundt kampene. Men profiler som Toni Nhleko, Alexander Ødegaard, Peter Kovacs og Ragnvald Soma er tydeligvis ikke spennende nok profiler i forhold til for eksempel Lillstrøms sine, forteller Sagen til TV 2 Nettavisen.

- Spiller Viking rett og slett for kjedelig fotball for TV?

- De som tror det, kan i hvert fall ikke ha sett kampen vår mot Molde, svarer markedssjefen og siktet til oppgjøret forrige mandag som endte med 3-1-seier til Viking etter blant annet to praktscoringer fra Toni Nhleko.

Irritert på VG
Sagen er enig med Frode Olsen i at Viking nok hadde fått mer omtale i riksdekkende presse dersom blårtrøyene hadde sitt tilholdssted i hovedstaden.

- Det går an å se veldig enkelt på dette. VG ligger i Oslo, og TV 2 i Bergen. Det er vel lettere å gå over gaten å lage en reportasje enn sette seg på flyet til Stavanger, humrer markedssjefen.

Han irriterer seg imidlertid fremdeles over at riksmediene uteble fra Vikings 1-0-seier over Monaco i UEFA-cupens gruppespill i fjor høst.

- Når det gjelder VG, opplever vi at de ikke prioriterer vår region. Vi møtte Monaco som var i finalen i Champions League året før og slo dem 1-0. Men jeg tror ingen journalister fra VG kan ha vært på på plass. Kanskje de vil prioritere at folk skal finne informasjon fra slike kamper andre plasser, undrer Sagen.

- Må ta skylden selv
Sagen innrømmer likevel at Viking selv selvsagt må ta skylden for at klubben ikke får den oppmerksomheten de ønsker.

- Selvsagt må vi ta en del på vår egen kappe for å få en sterkere posisjon og se på de sammensatte forholdene som ligger grunn for dette. Vi må tenke gjennom hva vi kan gjøre for å fremstå som enda mer offensiv. Det er noe vi jobber med kontinuerlig, forteller han.

Og fortsetter:

- For det mangler ikke på interesse rundt Viking. Både på web-TV og kjøpte sesongkort på betal-TV ligger Viking helt i toppen. Det som imidlertid gjør det mindre dramatisk er at Viking kan ses på i så mange forskjellige plattformer. Fansen får se Viking uansett, men dersom massemediene fremdeles vil tjene penger er dumt å ikke bry seg om vårt produkt.

Vurderer profilsjef
Klubber som Vålerenga og Brann har ansatt egne «profilsjefer» for å fronte klubbene i større grad uttad. Også Viking vurderer å ansette en person i en slik stilling.

- Alle sånne type tiltak er ting vi vurderer. Vi ser hele tiden på hva vi kan gjøre fra vår side når det gjelder å profilere klubben i større grad. Vi kan ikke stå her å sutre. Alt som kan stimulere til en større interesse er for tiden oppe til vurdering, opplyser markedssjefen.

-Frode Olsen etterlyser at klubbledelsen bruker mer ressurser på en offensiv profilering?

- Dette er jeg helt enig med Olsen i. Jo mer offensiv innstilling vi har i Viking til det som skjer i og rundt klubben, desto større blir interessen, svarer han.

- For oss er viktig å få mest mulig oppmerksomhet. Da må vi kanskje markedsføre oss i større grad som andre klubber. For å få dette til må vi gjøre noen offensive trekk for å forbedre dette, utdyper Sagen.

Skal komme tilbake
Han lover nemlig at Viking skal komme sterkt tilbake etter den nedslående meldingen om kun to TV-kamper frem til september.

- Vi skal ikke sitte her å surmule å tenke, «nei, nå kom vi ikke på TV igjen». Vi skal med en fandenivoldsk innstilling gjøre grep for å øke omtalen i mediene, fastslår Hans Øyvind Sagen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.