RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Rittet er som en opera

Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)
Sist oppdatert:
Mark Cavendish vil vinne «La Primavera» i regnbuetrøyen.

Britiske Team Sky stiller med to store forhåndsfavoritter foran årets første sykkelmonument. Klassikeren Milan-San Remo er et av de mest prestisjefulle endagsrittene i sykkelsporten.

Etter oppvisningen på den tredje etappen av Tirreno-Adriatico viste Edvald Boasson Hagen at han vil være å regne med i det italienerne omtaler som «La classica di Primavera».

LES MER:Opptrekkeren Edvald slo alle

Men Team Skys beste kort er verdensmester Mark Cavendish. Det er ikke tvil om at rittet betyr noe spesielt for 26-åringen. Isle of Man-karen vant rittet i 2009, og har lenge varslet at han er svært lysten på å gjenta bedriften iført regnbuetrøyen.

- Du må alltid tenke
- Milan-San Remo er det perfekte eksempelet på et italiensk ritt. Det er litt som en opera, sier Cavendish til cyclingnews.com.

- Det er en begynnelse, en midtre del og en avslutning. I begynnelsen kommer du inn i rytmen, så bygger det seg opp mot avslutningen, forklarer Cavendish videre.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Det 298 kilometer lange rittet er det lengste endagsrittet i sykkelsportens øverste divisjon og krever sitt av deltagerne.

Når litt i underkant av 300 kilometer skal forseres er det viktig med gode hjelperyttere. Cavendishs mest trofaste hjelper heter Bernhard Eisel.

Er Eisel nøkkelen?
Den østerrikske 31-åringen har vært britens lagkamerat siden 2007 og var med under Cavendishs San Remo-triumf i 2009. Eisel var nøyaktig hvilke arbeidsoppgaver som er vitale for Sky-suksess i vårklassikeren.

Før det skal avgjøres i Milan-San Remo er det innbitt kamp om posisjoner. Man er rett og slett nødt til å sitte foran i feltet. Spesielt i bakkene Cipressa og Poggio.

- Rytterne vil kjøre fort opp Cipressa for å være først over og kjøre i front ned igjen, forteller Eisel.

- Vi har sett de siste årene at ingen klarer rykke der lenger, men er du for langt bak blir det en rask og farlig tur nedover, sier østerrikeren.

- Du må bare håpe ingen krasjer foran deg, skyter Cavendish inn.

(artikkelen fortsetter under bildet)

En farlig utforkjøring
Utforkjøringen fra Cipressa kan være farlig, og går man på trynet kan løpet være over.

- Svingene ser helt like ut. Noen ganger vet man hvor man er, andre ganger ikke, forteller Eisel.

Når man kommer seg over Cipressa er det ingen muligheter for å hvile. Den 5,6 kilometer lange bakken forseres 22 kilometer før mål.

- Det er fult kjør fra Cipressa og til mål, det er ikke tid til hvile, oppsummerer Cavendish.

Den siste bakken i rittet er Poggio. Den 3,7 kilometer lange stigningen er den siste prøvelsen for rytterne før avslutningen og kan bli skjebnesvanger for spurterne.

Thor Hushovd, som torsdag meldte forfall til rittet, tror ikke Cavendish takler Poggio slik han gjorde i 2009.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere