- Solskjær er fortsatt størst

Foto: Tor Richardsen/Scanpix

Selv om Liv Grete Poiree gjorde rent bord i skiskytter-VM, og hopplandslaget tok dobbelt VM-gull, er det ingen tvil om at Ole Gunnar Solskjær fortsatt er det største norske navnet markedsmessig.

02.03.04 13:17

Det mener i alle fall reklameguru Kjetil Try. Han fremhever at Liv Grete Poiree og et par av hoppgutta nok kunne fått anstendige reklameavtaler her i Norge. Men det er langt til det de aller største navnene kunne fått.

- Tre i særstilling
- Ole Gunnar Solskjær og Petter Solberg er de klart største navnene i norsk idrett. De kunne fått årsavtaler for relevante produkter på flerfoldige millioner. Jeg tror også Suzann Pettersen vil kunne få det om noen år, hvis hun går bort og vinner noen turneringer.

- Disse tre er nok i en særstilling blant norske utøvere, siden de driver med store internasjonale idretter, sier Try til TV 2 Nettavisen.

Solskjær
Han holder en liten knapp på Ole Gunnar Solskjær som det aller største navnet reklamemessig blant norske idrettsutøvere.

Foto: Scanpix

- Jeg har tidligere sagt at Ole Gunnar er den nordmannen som er mest kjent blant utlendinger. Han er uten tvil den største internasjonale stjernen vi har.

- I Norge vil også store navn i de tradisjonelle vinteridrettene, samt skiskyting som nå kommer for fullt, kunne gi bra uttelling markedsmessig, mener han.

Ingen vet navnet
- Vi har jo Roar Ljøkelsøy og Sigurd Pettersen, Liv Grete Poiree og Ole Einar Bjørndalen, samt Espen Shampo Knutsen som er gode reklamenavn. Men det er tynt i vanlig langrenn.

- Det er jo ingen som lenger vet navnet på herrelangrennsløperne. På kvinnesiden er det kanskje ikke like tynt. For hun som vinner så mange sprintrenn har jo markert seg, uten at det har tatt av, sier Try til TV 2 Nettavisen.

Dæhlie som Tiger
Men han påpeker at de tradisjonelle vinteridrettene stort sett er store i Norge, og ingen andre steder.

- Hadde Bjørn Dæhlie vært like suveren i golf som han var i skisporet, ville han ikke tjent 20 millioner, men to milliarder kroner. Da ville han vært bedre enn Tiger Woods.

- Symbol
- Hva med Anette Sagen?

- Hun er bare et artig symbol ennå. Det måtte i så fall være en spesiell kampanje hun skulle brukes til. En kampanje hvor hun kunne være symbolet på en som kjemper i motvind. Men viser du bildet av henne til vanlige folk, er det ingen som ville vite hvem hun er.

- Skal hun bli virkelig god i reklamesammenheng, må hun bli så suveren på jentesiden at hun konkurrerer med gutta på like vilkår, og kanskje kvalifiserer seg til mesterskap med gutta. Se bare på suverene Annika Sörenstam i golf. Hun har aldri fått mer oppmerksomhet, enn da hun stilte opp i samme turnering som gutta, og slo ut fra samme sted som dem, framhever Kjetil Try.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Sport

Annonsebilag