RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Verdens beste skihoppere i livsfare

Foto: Tom-Hilde.com
Sist oppdatert:
Flyeksperter reagerer på bildet av «hopp-flyet».

Torsdag kveld kunne Nettavisen fortelle om de norske landslagshoppernes ubehagelige flytur fra Zurich til OL-byen Sotsji i Russland.

Flyet skal ha vært chartret av det internasjonale skiforbundet FIS, og om bord var samtlige av verdens beste skihoppere.

På vei til Sotsji ble flyet truffet av lynet. Men nå reagerer norske flyeksperter på noe helt annet.

Allerede før takeoff forteller Tom Hilde at de var nervøse.

- Balkan Holiday air, uten defrost og bagasjerom bakerst i flyet gjorde at vi allerede før takeoff var litt smånervøse, sier Hilde.

Hilde tok bildet av den ene vingen til flyet like før det tok av fra flyplassen i Sveits. Bildet viser en vinge full av snø.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Livsfarlig
Dette kan være svært farlig ifølge leder i Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold.

Skatvold forteller til Nettavisen at når det kommer til flysikkerhet så har man såkalte «barriere», eller en grense innenfor sikkerheten, som man må holde seg innenfor.

- Her er en slik «sikkerhetsbarrier» brutt. Det er ikke normalt å ta av med så mye snø på vingen, sier Skatvold til Nettavisen.

Skatvold tar forbehold om at hans vurdering kun er tatt ut i fra bildet til Tom Hilde.

- Hva kan konsekvensen bli når man tar av med så mye snø?

- Faren er at snøen først vil forsvinne på den ene siden før den andre. Da vil den ene vingen løfte seg, mens den andre går ned. Dette kan være et bidrag til en lenke av hendelser som avsluttes med en ulykke, forklarer Skatvold.

- Standarden er at snøen skal fjernes. Det er forskjellige prosedyrer på hvordan selskapene gjør det. Men ingen selskaper på Gardermoen tar av sånn, sier Skatvold.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Flytekniker skvatt da han så bildet
Flyteknisk inspektør i Norges Luftsportforbund, Knut Grønkjær, tok selv kontakt med Nettavisen da han så bildet til Tom Hilde. Han reagerer kraftig på at flyet har tatt av i en slik tilstand.

- Jeg skvatt til da jeg så det. Jeg tenkte med en gang at «herregud har de tatt av med dette her», sier Grønkjær til Nettavisen.

Flyinspektøren har tidligere jobbet for SAS i mange år, og sier at reglene er klare.

- Man skal ikke ta av med is og snø. Hele flyet kan gå i stall og i bakken. Det har det vært eksempler på tidligere. Reglene er helt klare, sier Grønkjær.

- Utsatt for reell livsfare
Men Grønkjær er ikke alene om å reagere sterkt.

Tidligere SAS-pilot Anders Heimsjø skrev følgende i kommentatorfeltet til Nettavisen torsdag kveld:

«Hilde snakker om nervøsitet før avgang pga. manglende "defrost og last i kabinenen"; dette har han all grunn til å engste seg over, lynnedslag er stort sett harmløst. Dersom bildet som følger artikkelen er tatt før avgang kan det tyde på at hopperne er blitt utsatt for reell livsfare og saken bør forfølges.

Avgang med en vinge forurenset av snø er forbudt og kan medføre uoverkommelige kontrollproblemer og fatalt reduserte aerodynamiske egenskaper.

- A. Heimsjø, pensjonert flyger.»

Hopper kvalifisering fredag kveld
Tom Hilde forteller til Nettavisen fredag at hopperne skal fly med samme selskap tilbake. Men han er ikke redd for å fly.

- Her er det nesten 20 grader, så snø på vingen blir ikke noe problem, sier Hilde.

Til tross for det varme været har den russiske arrangøren klart å få klar den lille hoppbakken til prøve-OL.

Nettavisen skrev for to uker siden om at prøve-OL var i fare på grunn av snømangel og forsinkelser i Sotsji, men fredag blir det hoppkvalifisering i OL-byen.

Balkan Holidays Airlines har ikke svart på Nettavisens henvendelser fredag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere