RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Verdt tre ganger så mye

Foto: Lise Åserud (Scanpix)
Sist oppdatert:
Eskil Ervik mener Skøyteforbundet ikke har vært i nærheten av å ta ut markedspotensialet.

Håvard Bøkko ville ha ham inn i trenerteamet, men i stedet valgte Norges Skøyteforbund å engasjere den tidligere storløperen Eskil Ervik som markedsansvarlig.

Etter et par uker i jobben har Ervik ambisjonen klar, og den er offensiv.

- Jeg mener markedsinntektene i løpet av et par år bør være nærmere tredoblet. 18-20 millioner i sponsorinntekter mener jeg absolutt er realistisk. Det er ingen vits i å ha lavere ambisjoner enn det, sier Ervik til Nettavisen.

Står sterkt
Den sportslige kabalen er endelig ferdiglagt, med alle trenere på plass og landslagene spikret. At Håvard Bøkko fortsetter på laget, er neppe noen ulempe når Ervik skal ut å selge skøytesporten.

Samtidig mener han norsk skøytesport som merkevare er mye mer enn Bøkko.

- Skøyteløp er et produkt som står veldig sterkt i den norske folkesjela. Og det som har skjedd gjennom vinteren har gjort noe med organisasjonen. Forbundet har tatt klare verdivalg som gjør at produktet har troverdighet, sier Ervik.

- Hvor negativt er det at Maren Haugli takker nei til landslaget, blant annet som en konsekvens av forbundets håndtering av Peter Mueller-saken?

- Det er synd at ikke alle de beste er på samme lag, ikke minst for utøvernes del. Men når jeg er ute i møter med næringslivet, opplever jeg at folk nå er veldig positive til skøyter og endringene som blir gjort.

- Travelt
Markedsbudsjettet for den kommende sesongen er 7,5 millioner. Fortsatt er man ikke i mål. Blant annet mangler generalsponsor.

- Vi er i kontakt med ganske mange aktører, og jeg regner med en avtale er på plass om ikke lenge, sier Ervik.

Når han mener potensialet allerede på et par års sikt er 20 millioner, har det ikke bare å gjøre med økt verdi på produktet.

Ervik legger ikke skjul på at markedsjobben som har vært gjort til nå, har vært for dårlig.

- Man har ikke klart å ta ut potensialet fordi man ikke har hatt råd til å ansette egne markedsfolk. De som har hatt ansvaret, har også hatt andre viktige oppgaver ved siden av. Da blir det travelt, poengterer han.

Mer av kaka
Generealsekretær Morten Almaas bekrefter at markedsarbeidet kanskje har falt mellom flere stoler.

- Gjennom år har markedsarbeid vært drevet av tillitsvalgte i ulike utvalg i samarbeid med administrasjonen, og avtaler med sponsorselskaper som har jobbet for oss. Det har vært vanskelig å ha det trykket på salg som har vist seg å være nødvendig, og det er derfor vi nå har engasjert Eskil Ervik, sier Almaas til Nettavisen.

Han understreker at Skøyteforbundet ikke har noe uttalt mål om å tredoble markedsinntektene, men er glad for at Ervik har satt seg hårete mål.

- Foreløpig jobbes det knallhardt for å nå inneværende mål om 7,5 millioner i år. Så er vi etter hvert selvfølgelig interessert i å ta en større andel av den kaka som det totale sponsormarkedet utgjør. Og det tror vi Eskil Ervik kan hjelpe oss med, med den unike standingen han har, sier Almaas.

Må stille opp
Økte markedsinntekter, forutsetter at løperne – med Håvard Bøkko i spissen – må belage seg på å bruke mer tid på å stille opp for sponsorer.

- Garantert. Men samtidig betyr det forhåpentlig at vi får råd til å gi løperne på landslaget stipender, noe de ikke har fått på seks år. Hele poenget med å øke inntektene er jo å gi utøverne bedre rammevilkår, understreker Eskil Ervik.

Sjekk siste vintersportsnytt her!
Sjekk siste sportsnytt her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere