*Nettavisen* Sport.

- Vi burde droppet Unaas tidligere

Foto: Torgeir Strandberg (www.procycling.no)

Sykkelbrødrene mister agenturet på Argon 18-sykler. Det bekrefter forbannet salgsdirektør.

14.12.13 14:21

Sykkelprodusenten Argon 18 sperret øynene opp da de så bilder av ryttere på People4you-Unaas Cycling som syklet rundt på fjorårsmodellene.

procycling.no vet at enkeltryttere har kjørt på 2012-modeller i store deler av sesongen. Noen av syklene har til alt overmål vært brukte modeller fra fjorårssatsingen Argon 18-Unaas Cycling.

Det mener utstyrsleverandørene Emil og Espen Unaas er helt uproblematisk:

- Vi kom først til april-mai før jeg forsto at rytterne var misfornøyde med fjorårets design. Det var ikke noe som falt meg inn. Vi trodde det viktigste var at utstyret fungerte og at de vant ritt, sier Espen Unaas til procycling.no og peker på at det kun er lakken som skiller de to forskjellige årsmodellene.

- I 2014 har Argon 18 en helt ny ramme. Den har en annen lakk og ny geometri, så da hadde jeg forstått mer av det.

- De ønsket å se proffe ut
Sykkelprodusenten i Canada er ikke like fornøyd. I sommer bestemte de seg for å kutte ut Unaas Cycling som sin norske distributør av syklene.

De kjøper heller ikke argumentet med at 2012-modeller burde duge for rytterne på laget.

Les også: Føler seg lurt av norske sykkelbrødre

- De ønsket seg de nye modellene for å se proffe ut og ikke framstå som amatører med gamle modeller. Dette utspillet viser tydelig hvordan Unaas-brødrenes tankesett er, sier Jeff Hammond i Argon 18 til procycling.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Torgeir Strandberg

Han er internasjonal salgsdirektør i selskapet. Argon 18 informerte alt den 10. juli om at samarbeidet med Unaas-brødrene var kommet til veis ende.

For å beskytte prisen på merkevaren hos andre forhandlere, fikk de 60 dager på å selge unna lagerbeholdningen.

- De har absolutt ingen avtale med oss lenger. De mistet distribusjonsretten i juli i år, klargjør Hammond overfor procycling.no.

- Når gikk det opp for dere at det var noe galt her?

- Da vi begynte å se bilder av rytterne med 2012-rammer. Først ble vi fortalt at disse kun skulle benyttes i forbindelse med treningsleiren til laget. Vi fikk også høre at det ble stilt spørsmål rundt utstyret og komponentene langt inn i rittsesongen. Det var dessuten uregelmessigheter knyttet til leveringer og servicen rytterne mottok, forklarer han om beslutningen om av avslutte samarbeidet.

Manglet kredittverdighet
Unaas-brødrene har lagt skylden på både produsenten Argon 18 og den svenske sykkelsjefen Aike Visbeek for problemene. Unaas mener de har holdt sine forpliktelser som utstyrsleverandører med tanke på hva som ble avtalt før sesongstart.

Det har ikke manglet på sykkelrammer fra Argon 18. procycling.no vet at i alt 157 sykkelrammer ble bestilt fra den kanadiske fabrikken. Av disse ble 97 betalt og hentet ut av Unaas-brødrene som også driver sykkelbutikk på Bjerke i Oslo.

På grunn av betalingsproblemer i 2012 var brødrene nødt til å forhåndsbetale rammene før de ble hentet ut.

Den danske importøren av Argon 18-rammer har også bistått laget med 21 rammer. De har også supplert ytterligere 5 rammer til lagets svenske ryttere. Likevel har ikke alle rytterne på laget mottatt utstyret de ble lovet.

Uenighet om levering
Unaas-brødrene forklarer deler av utstyrsproblematikken med at den kanadiske produsenten ikke kunne levere syklene i tide.

- Når fikk rytterne 2013-syklene?

- De fleste fikk sykler på Gran Canaria i januar. Argon 18 kunne ikke levere sykler før i april, så vi måtte ta veldig mye fra eget lager, sier Espen Unaas til procycling.no.

Dette blir også tilbakevist av Hammond. Han henviser til at Argon 18 har fire årlige bestillingsperioder per modell.

- Unaas la inn en ordre i september i fjor, som skulle leveres i januar. Men de klarte ikke å betale ut varene som i stedet sto på lageret vårt i månedsvis. Til slutt var jeg nødt til å selge dem med tap til andre distributører. De tok ut mindre enn halvparten av deres opprinnelige ordre på grunn av betalingsproblemer. De hadde også en bestilling på 65 rammer i juni, som skulle leveres i oktober. De ble sendt sent i november, etter at vi ventet på betalingen. Det er en av grunnene til at noen ryttere hadde 2013-sykler, og andre ikke, sier Hammond.

Argon-sjef: - Var altfor tålmodig
Ifølge Argon 18 slet Unaas Cycling med å gjøre opp for seg allerede under 2012-sesongen. Derfor ble de lagt under forhåndsbetaling for fremtidige ordrer, opplyser Hammond.

- Unaas-brødrene hadde ikke, som de eneste vi samarbeider med, kredittverdigheten i orden. Det gjorde at de var nødt til å forhåndsbetale alt utstyret. De hadde problemer med likviditeten og slet med å hente ut ordrene sine. I 2012 dekket vi kreditten deres selv, og selv da tok det mange måneder å få pengene tilbake.

procycling.no har fått innsyn i dokumentasjon som støtter opp om Hammonds påstander.

- At de skylder på Argon 18s leveringstider, er ubegrunnet. Det som derimot er riktig er at jeg var på dem i flere måneder for å få dem til gjøre opp for seg. Jeg var altfor tålmodig med dem i denne prosessen. Jeg kan forsikre alle om at Argon 18 gjorde alt for å samarbeide med laget og bygge opp merket i Norge, sier Hammond.

Argon 18 har gitt agenturet for Norge videre til Outdoor Extreme som inntil nå har servet det svenske og danske markedet.

Unaas Cycling har begynt å importere sykler fra NeilPryde i stedet. De har intet sykkellag å serve i 2014-sesongen etter at People4you-Unaas Cycling havarerte i inneværende kalenderår.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.