RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ville koble inn politiet i Vikersund

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
- Renndirektør Walter Hofer truet meg.

Bjørn Espen Hovde følte seg truet opp i et hjørne da Det internasjonale skiforbundet nektet å godkjenne Vikersundbakken i forkant av helgens skiflygingsrenn, skriver Bygdeposten.

- FIS og renndirektør Walter Hofer truet meg med at jeg ville bli stilt personlig til ansvar og at rennet ville bli avlyst. Han forlangte også at politiet skulle kobles inn i saken eller en Notarius publicus for å skrive en offentlig protokoll om hvorfor det skulle avlyses, sier Bjørn Espen Hovde.

Han er sliten og skuffet, men likevel full av kamplyst når Bygdeposten møter han i det siste omgang av helgens renn snart er historie.

Innenfor sertifikatet
Hovde er daglig leder i selskapet som eier bakken. Han har imidlertid ikke noe med selve gjennomføringen av rennet å gjøre.

Hovde er tindrende klar: bakken var preparert innenfor de rammene bakkesertifikatet tillater. Sertifikatet er utstedt av FIS. Likevel måtte de i hui og hast «bygge om» bakken torsdag kveld ved å kjøre snø inn i overgangen. Det skjedde etter noen svært dramatiske timer. For han framstår det som skjedde helt uvirkelig.

Også bakkekonstruktør Sebastian Gorisek, som deltok på møtet, bekrefter Hovdes versjon.

- Bakken var preparert innenfor de rammene sertifikatet setter. Derfor er det ubegripelig at den måtte bygges om. Måten de har tolket reglene på i Vikersund er helt i samsvar med også det vi mener er riktig, sier Gorisek.

Torsdag klokken 16
Klokka nærmet seg 16 torsdag i forrige uke, da Hovde får en telefon om at teknisk delegat Gabrijel Gros nekter å godkjenne bakken. Han mener den er preparert feil, fordi unnarennet fortsatt heller nedenfor det punktet som indikerer 135 høydemeter – det såkalte U-punktet i bakken. 135 høydemeter er rammen for sertifikatet.

- Først ble jeg helt satt ut fordi alle tekniske data i bakken er registrert og kontrollert av blant annet oppmålingsavdelingen i Modum kommune, sier Bjørn Espen Hovde.

Lik praksis
Hovde erkjenner at hellingen i unnarennet fortsatte etter U-punktet. Det er ifølge han et sikkerhetstiltak som blant annet hindrer vannansamlinger i bunnen ved mildvær og smelting og det er også tryggere for hopperen hvis de skulle få problemer etter landing.

- Det har jo ingen ting å si for hvor langt det går an å hoppe. I Planica har de preparert bakken på den samme måten siden 1977. Også flere andre bakker blir preparert slik, blant annet i Bischofshofen i den tysk-østerrikske hoppuken, sier Hovde.

Personlig ansvar
Vikersunddeligasjonen fikk forklart at det lokale politiet hadde stengt for dagen. I stedet ble det foreslått et møte i rådhuset i Vikersund, med representanter for Modum kommune til stede.

- Det var hensynet til alle de frivillige, alle de som hadde kjøpt billett og de store økonomiske interessene som sto på spill at jeg gikk med på å bygge opp overgangen med snø, selv om jeg visste at bakken var innenfor regelverket, sier Bjørn Espen Hovde.

Aldri opplevd maken
Hva motivet for det som skjedde kan være, vil ikke Hovde spekulere i. Det er i hvert fall et faktum at han selv og de andre som deltok på møtet, forteller at de aldri har opplevd maken til overhøvling.

- Jeg har vært 20 år i anleggsbransjen og opplevd litt av hvert men aldri noe tilsvarende.

Etter det Bygdeposten erfarer var det et møte lørdag ettermiddag, der Hofer skal ha beklaget det som skjedde.

Bygdeposten har forsøkt å få Walter Hofer til å kommentere uttalelsene til Bjørn Espen Hovde. Det har ikke Hofer ønsket å gjøre, bortsett fra de tidligere uttalelsene han har kommet med i saken.

Les mer fra Bygdeposten her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere