HOTELL BRISTOL (procycling.no): I august skal Arctic Race of Norway arrangeres for første gang.
Den lokale arrangøren, med Knut-Eirik Dybdal i spissen, skal sørge for at rittet går smertefritt, med god støtte fra ASO – arrangøren av Tour de France.
Siden ideen ble kjent har arrangøren spilt hardt på fantastiske TV-bilder av unik natur, noe som ikke er vanskelig å forstå.
Vanskelig å produsere sykkel
Men det er ikke lett å produsere gode bilder fra sykkelritt. Enhver nordmann som har fulgt tempoetapper fra store sykkelritt vet at mange produksjonsselskaper har en lang vei å gå.
Det samme har vi sett med sykkel-NM og Glava Tour. Sendingene på TV2 som leveres av produksjonsselskapet Huldra Film har hatt en god del barnesykdommer.
I en årrekke har TV-bildene fra ASO-ritt vært i en særklasse internasjonalt. Denne erfaringen vil også Arctic Race nyte godt av.
- Vi jobber med TV2 på produksjonssiden. Det er veldig viktig å holde den nasjonale kringkasteren involvert, sier president i ASO, Jean-Etienne Amaury til procycling.no.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Prioriterer gode bilder
Som nevnt innledningsvis er gode TV-bilder alfa omega for rittet. Dybdal forteller også at muligheten for gode TV-bilder har påvirket valget av traseen.
- Vi må se på TV-bildene. Hvordan kan vi skape gode bilder som man vil se ute i verden? Hvordan kan vi sørge for at Norge blir markedsført optimalt ute i verden? forklarer han.
Samarbeidet med ASO er i utgangspunktet avgjørende for rittets eksistens uansett. Men man skal ikke undervurdere betydningen av gode TV-bilder
Når ut til minst 110 land
ASO selger rittene sine i en stor pakke. Skal du har Tour de France, må du også kjøpe de andre rittene ASO sender.
Det betyr at Arctic Race vil nå ut til store deler av verden.
- Vi vil tilby rittet som en del av pakken vår som når ut over hele verden, sier Amaury.
- Hvor mange land har bekreftet at de vil sende?
- Det er 110 land som har bekreftet at de vil sende. Eurosport er også en av kanalene som er inne i bildet, understreker Amaury.
