Armstrong unngår søksmål

Foto: Lucas Jackson (Reuters)

Britisk avis har inngått hemmelig avtale med juksemakeren.

25.08.13 15:21

Etter at Lance Armstrong høsten 2012 ble avslørt som en av sportens juksemakere, har The Sunday Times kjempet for å få drøyt ni millioner kroner av amerikaneren.

Den britiske avisa gikk til sivilt søksmål mot Armstrong da USADAs rapport sammen med Armstrongs innrømmelse av dopingbruk nådde mediene.

Les også: Lance Armstrong har innrømmet doping

Krevde pengene tilbake
Bakgrunnen var at The Sunday Times i 2006 måtte betale amerikaneren 2,7 millioner kroner fordi avisa hadde rettet et kritisk søkelys på Armstrong og dopingbruk.

Da det ble klart at Armstrong hadde jukset seg til samtlige triumfer i Tour de France, krevde avisa løgneren for drøyt ni millioner kroner for å dekke det de hadde gitt Armstrong og betalt i saksomkostninger.

Avisa fornøyd med løsningen
I ukas utgave av The Sunday Times skriver avisa at de har kommet til enighet med texaneren.

- Vi er fornøyde med avtalen vi har fått. Begge parter kan være fornøyde, og innholdet forblir hemmelig, skriver avisa i papirutgaven søndag.

I vår økte presset på Armstrong da han ble saksøkt av flere firma, men nå har han definitivt kvittet seg med ett av søksmålene.

Les også: Nye søksmål mot Armstrong

Risikerer 700 millioner kroner
41-åringen har fortsatt et statlig søksmål hengende over seg. Det amerikanske postvesenet var hovedsponsoren til Armstrongs lag fra 1998 til og med 2004. Etter at jukset ble avslørt gikk den amerikanske staten til søksmål mot texaneren.

Om Armstrong taper saken mot staten, risikerer han å måtte betale tilbake omtrent 700 millioner kroner.

Les også: Armstrong krever statlig søksmål avvist

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.