RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Banket Tippeligaen gul og blå

Foto: Erlend Aas (Scanpix)
Sist oppdatert:
Flere timer med blodslit skremmer ikke norske seere.

Helgen hadde mye godt å by på for landets TV-tittende sportsidioter.

Ikke bare var det prøve-VM i Holmenkollen, men årest versjon av Tippeligaen ble også sparket i gang.

Northug til topps
Av idrettsprestasjonene som NRK sendte lørdag var det herrenes 50 kilometer fellesstart, der Petter Northug stakk av med seieren, som fikk størst oppslutning.

Sendingen som gikk fra kvart på ett til klokken tre hadde hele 556.000 seere, noe som tilsvarte en markedsandel på hele 78,1 prosent.

Kvinnenes 30 kilometer fellesstart, som startet rundt elleve og varte til halv ett, ble nest mest sett med 418.000 seere, tilsvarende 70 prosent.

Årets første kamp i Tippeligaen, der Brann og Haugesund gikk målløse av banen, hadde en førsteomgang som ble sett av 400.000, tilsvarende 43 prosent. Mens andreomgangen hadde 428.000 seere og en markedsandel på 35,8 prosent.

NRK hadde ett snitt på sportssendningene lørdag på 407.000, tilsvarende en andel på 58,2 prosent.

Populære vinteridretter
Holmenkollen var populært også søndag.

NRK sine sportssendinger hadde her et snitt på hele 575.000 seere, tilsvarende en andel på 66,7 prosent.

Skiskyting for damer og menn, kombinert, hopp og langrenn sprint var alle populære hos landets TV-tittere.

Flest seere hadde de hurtige langrennsløperne med 760.000 seere, tilsvarende 68,7 prosent. Mens størst andel av seere var det hopp som hanket inn. Bjørn Einar Romørens retur i den nye hoppbakken hadde en markedsandel på hele 76 prosent, tilsvarende 701.000 seere.

Ferske fotballtall
TV 2 viet, i år som i fjor, mye av søndagskvelden til norsk fotball.

FotballXtra som går under kampene hadde 241.000 seere, tilsvarende en andel på 14,9 prosent.

Kveldens toppkamp mellom Molde og Rosenborg hadde 431.000 seere, tilsvarende en andel på 19,7 prosent.

FotballXtra med hovedkampen hadde 291.000 seere og en andel på 16,6 prosent.

FotballXtra: Magasinet, som går etter hovedkampen, hadde 227.000 seere, tilsvarende en andel på 18,7 prosent.

Til sammenligning hadde fjorårets åpningskamp på TV 2, Rosenborg-Vålerenga 541.000 seere og en andel på 26,9 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere