RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Brennhete branndrakter

Sist oppdatert:
Gull på banen ga gull i Branns klubbkasse.

Millionene ruller inn etter at bergenserne tok sitt første seriegull siden 1963.

NA24 - din næringslivsavis

Omsetningen av klubbprodukter, såkalt merchandising, ble dobbel så høy som planlagt, og endte på vel 29 milllioner. Butikkene på Brann stadion, i kjøpesenteret Galleriet og på nettet solgte hele 22.000 drakter i fjor.

- Et eventyrår
- For fire år siden omsatte vi Brann-produkter for vel 1,6 millioner. Nå er vi oppunder 30, og slet med å holde tritt med omsetningen på slutten av fjoråret, sier Brann-direktør Bjørn Dahl til NA24.

Det store forbildet er FC København, som har samme draktleverandør som bergenserne - italienske Kappa.

- FCK trykte opp gulltrøyer rett før de vant serien i fjor, og det gjorde vi også. Et par tusen drakter gikk rett ut etter at vi tok gullet - det var et eventyrår, forteller Dahl.

En dag før jul måtte Brann bestille en ekstra varebil for å få sendt ut bestillingene fra nettbutikken.

Vil femdoble
- Jeg så på adressene - gavene skulle til både til Kirkenes og Sverige. Det gjør mitt hjerte glad at vi vekker interesse utenfor Hordaland. Bergenserne tar av på Richters skala, og det tjener vi godt på. Men klarer vi å prestere i toppen over flere år, kan vi nok bli litt mer nasjonale også.

Også Vålerenga og Rosenborg satser tungt på merchandising de neste årene. VIF selger for eksempel brød, kaffe og vann med klubblogoen på, og håper at salget av egne produkter skal øke fra fem til 20 prosent av omsetningen på tre år.

RBKs markedssjef, Erik Espeseth, vil femdoble produktinntektene til 100 millioner på fem til syv år.

I fjor omsatte Brann totalt for 130-140 millioner og ligger an til et tosifret millionoverskudd. I 2008 er budsjettet 140 millioner, og Dahl legger opp til åtte millioner i pluss.

Håper på 200 mill.
- Vi skal vokse kraftig de neste årene. Innen 2010-2012 håper vi å komme opp i 200 millioner. Men det avhenger også av den nye TV-avtalen, og vår egen mediesatsning er også spennende, sier klubbdirektøren.

Han påpeker at billettinntektene bare utgjorde vel en fjerdedel av omsetningen i fjor. Og at det er en synkende prosentandel i store klubber. Brann satser på 17.000 tilskuere i snitt i 2008, og har allerede solgt ut de 12.000 sesongkortene. Brann stadion tar 17.800 publikummere.

- Fotball er selvsagt hovedproduktet, men gir muligheter til å spinne rundt andre ting og. Andre bruksområder for arenaene kommer også til å bli viktigere fremover, sier Bjørn Dahl.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere