Helt siden den 96. utgaven av Giro d’Italia hadde sin grande partenza i Napoli for to uker siden, har Luca Scinto – den flamboyante og alltid kontroversielle sportsdirektøren hos Vini Fantini – gjort lite for å bevare harmonien i det flernasjonale feltet.

Scinto har faktisk gjort det komplett motsatte. Først med å slå gnist i en stadig mer opphetet ordkrig med Team Sky. Og på etappen til Jafferau sist lørdag, hvor rittleder Vincenzo Nibali satt isolert uten hjelperyttere, sendte Scinto ut sine ryttere til å assistere Astana-rytteren i sitt forsvar av den rosa ledertrøyen.

En hellig allianse mellom Vini Fantini - som hadde Mauro Santambrogio på en fjerdeplass i sammendraget før dagens etappe, bare ett sekund bak Team Skys Rigoberto Urán – og Astana vil høyst sannsynlig utvikle seg til svært interessant, taktisk kjøring i giroens avsluttende uke, hvor gigantfjellene Stelvio og Tre Cime di Lavaredo venter.

- (På etappen til Jafferau) bidro vi med å kontrollere bruddet i om trent 80 kilometer. Etter det lot vi (Danilo) Di Luca hjelpe Nibali, slik at Santambrogio fikk mest mulig ut av det. Det var en mulighet vi ikke kunne la gå fra oss. Vi fikk etappen og Nibali var svært takknemlig. Skal man vinne giroen må man skape slike vennskapsbånd. Slik er dette gamet og Nibali har også skjønt det, forteller Scinto til L’Équipe.

Men Sky kunne også hatt venner i feltet, mener Scinto. Hadde de bare spilt kortene sine riktig innledningsvis i rittet.

- Slike allianser har alltid funnet sted i giroen. Det handler ikke om penger. ”Jeg lar deg vinne og du lar meg stikke avgårde i morgen”. Det skjønte ikke Sky da de forsvarte trøya til Puccio (tidligere i giroen).

Salvatore Puccio tok over den rosa ledertrøyen etter eruptive oppvisning under lagtempoen på den vulkanske øya Ichia. Og da Vini Fantinis Fabio Taborre ble hentet inn av hovedfeltet etter en heroisk utflukt på den påfølgende etappen Marina di Ascea, ble Scinto provosert over hvordan Sky dro hardt i feltet bak.

- Hadde Sky kjørt roligere kunne Taborre hatt sin suksess og de hadde fått mer sympati. Men de gjorde det motsatte.

Les også: Snøvær frøs sammenlagtlisten i Giro d'Italia

Upopulær Sky dominans
Team Sky gjorde et svært bardust inntog i den profesjonelle sykkelmanesjen i 2010. De mønstret den største lagbussen og introduserte det ene innovative grepet etter det andre. Dette vakte oppsikt i den svært konservative sykkelsporten. Men for Scinto er ikke Sky noen velkommen revolusjon.

- Sky har penger. De har ti, tolv ganger større budsjett enn vårt, som er 3.5 millioner euro (Sky sitt er estimert rundt 20 millioner euro), men jeg tror ikke helt at de vet hva de gjør. De oppfant ikke sporten. De gjorde franskmennene, italienerne og belgierne.

- Sykkel er for alle og man bør være åpne. Spesielt for fansen som reiser langt for å se rytterne. Men Sky har vært veldig lite åpne og gitt veldig lite tilbake. I det er derfor de ikke er særlig godt likt i feltet. I denne giroen snakket ikke Wiggins med noen.

Mørk dag for Vini Fantini
Astana/Scinto-alliansen tatt i betraktning, var det derfor ikke sjokkerende å se avstanden øke sakte, men sikkert da Astana kontrollerte tirsdagens brudd på den 16. etappen til Avrea. Der satt nemlig to Vini Fantini-ryttere: Fabio Rabottini og veteranen Danilo Di Luca.

Les også: Forklarer Wiggins’ fiasko

Men RadioShack (Kiserlovski) og Katjusja (Trofimov) måtte forsvare sine menn i sammendraget, og var åpenbart ikke fornøyd med at ellevtemann sammenlagt, Damiano Cauroso fra Cannondale, også var én av de 22 rytterne i bruddet. Dermed ble utbryterne moppet opp på dagens siste stigning og sammenlagtkanonene gikk samlet ned mot målstreken i Avrea.

Santambrogio borte, Nibali satte tempo
Det vil si, nesten samlet. For dette var dagen der Vini Fantini ikke var særlig tjent med sin anti-Sky propaganda. Snarere tvert i mot.

Vondt ble til verre for Scinto og Vini Fantini da Santambrogio, tung som en stein etter gårsdagens hviledag, mistet kontakten med favorittgruppen på Andrate, en sju kilometer lang klatring med stigningsprosenter opp mot 13 prosent.

Les også: Giroen stanser ved legendens monument

Babyface Santambrogio måtte derfor jage som en galmann i den påfølgende utforkjøringen. Ironisk nok med et tog av Team Sky-ryttere på hjul, og ingen av dem ville ta noen føringer. Naturlig nok.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foran pushet Nibali tempoet idet favorittene følte hverandre på tennene: Samuel Sanchez (Euskaltel-Euskadi), Carlos Betancur (AG2R), Nibali, Michele Scarponi (Lampre-Merida), Cadel Evans (BMC) og Urán. Alle med øye for bonussekundene delt ut på målstreken.

Men det var et mindre prominent angrep fra Tanel Kangert (Astana), Benat Intxausti (Movistar) og Niemec som til slutt holdt helt inn. Intxausti sterkest i spurten og vant foran Kangert og Przemyslaw Niemiec.

Likevel: dagens historie var Luca Sconti og hans (u)fruktbare allianse. Santambrogio kom i mål over to minutter bak favorittene og mistet kanskje en reell mulighet til å kjempe om en plass på pallen sammenlagt. Man trenger venner for å vinne sykkelritt.

Etappe 16 Valloire - Ivrea (238 km)
1. Benat Intxausti Elorriaga (Movistar) 5.52,48
2. Tanel Kangert (Astana)
3. Przemyslaw Niemiec (Lampre-Merida) samme tid
4. Ramunas Navardauskas (Garmin-Sharp) + 0.14
5. Cadel Evans (BMC Racing Team) s.t.
6. Franco Pellizotti (Androni Giocattoli) s.t.
7. Michele Scarponi (Lampre-Merida) s.t.
8. Rafal Majka (Team Saxo-Tinkoff) s.t.
9. José Herrada Lopez (Movistar) s.t.
10. Carlos Alberto Betancur Gomez (AG2R La Mondiale) s.t.

Sammenlagt etter 16 etapper
1. Vincenzo Nibali (Astana Pro Team) 67.55,36
2. Cadel Evans (BMC Racing Team + 1.26
3. Rigoberto Urán (Team Sky) + 2.46
4. Michele Scarponi (Lampre-Merida) + 3.53
5. Przemyslaw Niemiec (Lampre-Merida) + 4.13
6. Mauro Santambrogio (Vini Fantini-Selle Italia) + 4.57
7. Carlos Alberto Betancur Gomez (AG2R La Mondiale= + 5.15
8. Rafal Majka (Team Saxo-Tinkoff) + 5.20
9.Benat Intxausti Elorriaga (Movistar) + 5.47
10.Domenico Pozzovivo (AG2R La Mondiale) + 7.34