Gå til sidens hovedinnhold

Denne festen koster 20 millioner

111 millioner mennesker så denne bikkja feste under fjorårets Super Bowl.

Årets store TV-hendelse i USA er bare et par dager unna. Fjorårets Super Bowl-finale mellom Green Bay Packers og Pittsburgh Steelers ble sett av 111 millioner amerikanere.

Den kampen topper listen over de mest sette TV-programmene i USA de siste 50 årene. Super Bowl har faktisk 16 av de 20 øverste plassene.

Interessen er med andre ord enorm og det skyldes ikke bare selve kampen. Artister som Bruce Springsteen og Rolling Stones har stått for pauseunderholdningen tidligere. I år er det Madonna som har fått dette ærefulle oppdraget.

14.00: Nett-treff med Viasats Super Bowl-ekspert

I 2012 blir Super Bowl spilt mellom lag som hører hjemme i de største TV-markedene, og det er derfor ventet at seerrekorden fra i fjor blir slått i år. Dette gjør at NBC, som sender kampen, har økt reklameprisene med 17 prosent, ifølge New York Times.

Egne nettsider
Nå koster det om lag 20 millioner kroner for å få vist fram en 30 sekunders reklamefilm.

Mange selskap mener at det er verdt det. Super Bowls TV-reklamer får stor oppmerksomhet. Det finnes til og med egne nettsteder for dem.

Her er de beste reklamene fra fjorårets finale:

HTML EMBED

- Super Bowl er et stort finansielt foretak som vi har jobbet mye med, påpeker markedssjef Nich Utton hos finansforetak E-trade, overfor New York Times.

- Presset er intensivt når man konkurrerer med 70 andre annonser.

I år er svenske H&M blant annonsørene med fotballstjernen David Beckham som undertøysmodell. Ellers vil øl, leskedrikker, biler og de siste smakebitene fra Hollywoods storfilmer prege reklamepausene.

Jerry Seinfelds reklameopptreden for Acura er snart sett av ti millioner på YouTube:

HTML EMBED

Stor vekst
Når New England Patriots og New York Giants møtes til dyst blir det en reprise på finalen for fire år siden. Mye har skjedd på den kommersielle siden av Super Bowl siden dang gang.

I år satses det tøffere enn noen gang på de sosiale mediene. Flere av reklamefilmene har hat smugpremierer og er sett av millioner av nettbrukere. Man reklamerer med andre ord for reklamen.

Her er E-trades snakkende baby:

HTML EMBED

- Super Bowl er ikke lenger bare en kamp på en søndag ettermiddag. Det er en nesten tre uker lang PR-kampanje og kampanje på sosiale medier, sier PR-ansvarlig Brian Thomas hos Volkswagen USA, til Chicago Tribune.

Kommentarer til denne saken