RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Denne sykkelen er ei kanadisk kruttønne»

(Unaas Cycling)
Sist oppdatert:
UTSTYR: Vi har testet 2013-modellen av Argon18 Gallium Pro.

Canada har aldri vært betraktet som noen stor sykkelnasjon, og kommer sannsynligvis heller aldri til å bli det. De siste årene har det likevel skjedd en positiv utvikling, som kulminerte i Ryder Hesjedals seier i fjorårets Giro d’Italia. Parallelt har det også utviklet seg et miljø med svært gode kunnskaper om konstruksjon av sykkelrammer. Mest kjent er selvsagt Cervélo som en periode har vært blant de mest populære merkene her på berget. Argon18 har lenge vaket litt i bakgrunnen, men fra i fjor har også de vært å finne på det norske markedet, gjennom importøren Unaas Cyling. Vi har vært så heldige å få teste deres toppmodell for 2013, Gallium Pro.

En av de nyere trendene i markedet for toppracere har vært at produsentene ikke lenger fokuserer så mye på vekt, men isteden forsøker å gjøre rammen så aerodynamisk det lar seg gjøre. Argon18 går imidlertid mot strømmen på dette punktet. De har fastholdt sitt mål om å lage så lette og stive sykler som overhodet mulig. At de lykkes med vekten kommer tydelig fram etter en kjapp veiing: 6,79 kilo (uten pedaler). Dette er oppe blant de aller beste i klassen, til tross for elektronisk giring som legger på flere hundre gram i forhold til mekanisk (vanlig) giring. Rammevekten er oppgitt til småpene 920 gram (medium), hvor vår testmodell i størrelse L var på 972 gram. En del av æren for den lave totalvekten skal også de medfølgende karbonhjulene ha, Unaas SS-55 veier bare 1250 gram!

Når det gjelder det estetiske aspektet ved rammen, er dette dessverre dårlig ivaretatt. Her er det bare et syltynt lag med grå lakk på deler av rammen, noe som ikke akkurat oser kvalitet. Etter kun et par turer med normal bruk hadde den grå lakken rukket å bli ripete og stygg. Sannsynligvis er dette et bevisst valg, gjort for å holde vekten nede, da lakk faktisk veier overraskende mye (opptil 100 gram). Et beskyttende lag over den grå dekoren ville likevel ha utgjort en såpass stor forskjell i kvalitetsfølelse at Argon18 definitivt burde spandert dette! Vi vet jo at dette ikke har noe som helst å si for hvor fort man sykler, men på en så dyr sykkel forventer vi likevel at slike detaljer er på plass.

Argon18 benytter seg også av et system de kaller «3D-Headtube», som lar deg justere styrehøyden uten å gå på bekostning av stivhet. Dette gjør at tilpasningsmulighetene blir gode, og dine sjanser for å få en perfekt posisjon øker. Ellers er rammen tilpasset både elektronisk og mekanisk (vanlig) giring, slik at du slipper å låse deg til en av delene for all fremtid når du kjøper sykkel (ramme). Wireføring er innvendig for mindre luftmotstand og et renere utseende.

LETT, MEN DÅRLIG LAKK: Peter Andreas Prydz Gørbitz mener et lag beskyttelse hadde gjort seg på den superlette Gallium Pro-rammen.
LETT, MEN DÅRLIG LAKK: Peter Andreas Prydz Gørbitz mener et lag beskyttelse hadde gjort seg på den superlette Gallium Pro-rammen.

Til tross for det noe nøytrale utseendet får du en gledelig overraskelse etter et par tråkk på en Gallium Pro. Sykkelen formelig skyter fart, responsen er rett og slett formidabel. Her får du virkelig følelsen av at all kraft du produserer overføres direkte til bakhjulet. Geometrien er relativt aggressiv, og innbyr til å gi på i en hver situasjon. Komforten er i grunnen det eneste området hvor det er rom for merkbare forbedringer. Sykler du mye på røft underlag vil du sannsynligvis ønske deg noe hakket mer ettergivende enn Gallium Pro.

Det aller beste med denne sykkelen er likevel den fantastiske kontrollen du opplever i utforkjøringene. Frontpartiet er knallstivt, og viker ikke en millimeter uansett hvor tøft du kjører i kurvene. I denne sammenheng må det også trekkes fram at Argon18 har senket krankhuset med 5 millimeter i forhold til hva som er vanlig. Dette gjør at du får et lavere tyngdepunkt enn normalt, og kan legge deg mer over i svingene uten å miste veigrepet. Forutsigbarhet er ofte et negativt ladet ord, men i denne sammenhengen er det helt motsatt. Å kunne stole 100 prosent på sykkelen er alfa og omega om du ønsker å holde høy fart utfor.

Når det gjelder resten av utstyrspakken er denne en sann fryd. De lette karbonhjulene, gir en vanvittig akselerasjon i de bratteste bakkene. Samtidig er de stive nok i utforkjøringene og tåler en trøkk. Er du imidlertid blant de tyngre gutta i gjengen kan du med fordel gå for en litt mer solid modell. Girsystemet på vår sykkel var Shimano sin siste elektroniske gruppe, Ultegra Di2. Etter vår mening er dette utvilsomt markedets beste gruppe når det kommer til pris/funksjon. Giringen skjer med en kirurgisk presisjon vi aldri har opplevd maken til, under alle forhold. Spesielt framgiringen er fantastisk, her er det ingen nøling. Trykk på knappen, bzzz .., og du har skiftet gir! Styre og stem fra 3T skuffer aldri. Her representert ved Pro-serien i aluminium, som er noen gram tyngre, men langt mer solid enn alternativene i karbon.

Argon18 Gallium Pro mangler kanskje noe av elegansen og klassen til de erkeitalienske merkene som De Rosa og Colnago, men den kompenserer for dette med strålende funksjonalitet. Dette en super sykkel for deg som er aller mest opptatt av å sykle fort, enten det er i ritt, med kompisgjengen, eller alene langs en øde landevei. Utstyrspakkene er førsteklasses og elektronisk gir er rett og slett herlig. Er det lov å si at man får mye sykkel for pengene i denne prisklassen? Uansett fremstår Argon18 Gallium Pro som et meget godt valg hvis du går med tanker om å investere i en toppmodell i år.

PS! Under testperioden var vi så uheldige å havne i en skikkelig krasj i 60 kilometer i timen, noe som medførte rammebrudd på to steder. Dette var imidlertid en så kraftig kollisjon at det er nærliggende å tro at ingen karbonrammer hadde kommet fra det med «livet» i behold. Ny ramme ble bestilt, og sykkelen gjenoppsto fra de døde etter bare noen dager. God service med andre ord!

Oppsummering:

+: Lav vekt, utrolig respons, super utstyrspakke, fantastisk utfor.

-: Dårlig finish på rammen, kunne vært mer komfortabel, kan bli litt aggressiv for noen.

Komfort: 7/10
Respons: 10/10
Utfor: 10/10
Tempo: 7/10
Klatring: 9/10
Kvalitetsfølelse: 8/10
Totalt: 8.5/10

Ramme: Gallium Pro 920gram (M)
Gaffel: GA31
Hjul: Unaas SS-55
Gir: Shimano Ultegra Di2
Krank: Shimano Ultegra 53/39
Styre: 3T Ergonova Pro
Stem: 3T Arx Pro
Sete: Prologo Evo Nack
Setepinne: Argon18 ASP6500
Bremser: Shimano Ultegra
Dekk: Vittoria Corsa Evo SC
Vekt (u/pedaler): 6,79kg

Sykkelen kommer i 6 størrelser, XXS, XS, S, M, L, XL

Veiledende utsalgspris ligger på 56.000,-

Flere utstyrsvalg er mulig, se unaas.no for mer info.

Har du tips eller ønsker du at vi skal teste utstyr for deg? Send meg en mail her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere