RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette er det snart slutt på

Foto: Tim de Waele (©TDWsport.com)
Radiokommunikasjon er borte om få år hvis UCI får det som de vil.

Meningene er mange, men mest sannsynlig er radiokommunikasjonen borte om få år.

I hvert fall hvis UCI får det som de vil. Det får flere sykkelstjerner til å rase.

- Vi er i 2010. Vi er ikke i 1996 eller 1960 eller hva det måtte være. Radioene er ikke her for at rytterne skal bli minnet på å puste og tråkke. For meg er sikkerheten det viktigste. Når noe skjer må man få informasjon, sa Fabian Cancellara da rytterne ikke fikk bruke radiokommunikasjon i forbindelse med VM.

Lang prosess
UCIs «Management Committee» var samlet fredag for å diskutere nettopp dette i forbindelse med cyclocross-VM.

Diskusjonene rundt radiokommunikasjonen har vært mange de siste årene etter at UCI bestemte seg for å redusere bruken av dette. Den internasjonale sykkelorganisasjonen UCI bekrefter nok en gang at de helst ser at toveiskommunikasjonen rytterne bruker underveis i rittene blir fjernet (over tid).

Dette skal til være til tilskuernes beste, men UCI vil også følge nøye med på konsekvensene av radioforbudet.

Ny utøverkomité
UCI har som tidligere nevnt på procycling.no fjernet toveiskommunikasjonen (mellom rytter og sportsdirektør) i alle ritt bortsett fra Pro Touren. Da VM ikke er med på Pro Touren brukte ikke Hushovd toveiskommunikasjon da han ble verdensmester i oktober. Det får han heller ikke bruke i København hvis UCI fastholder forbudet.

Les også: Profflagene nekter

Samme forsamling har også opprettet en utøverkomité bestående av 14 personer. De er enten aktive eller var en del av sporten for maksimum to år siden. Utøverkomiteen skal i hovedsak beskytte syklistenes rettigheter i forskjellige sykkeldisiplinene, deriblant komme med synspunkter i radiokommunikasjon-diskusjonen.

UCI delte også ut en rekke mesterskap. Les hele pressmeldingen her!

Eneco skriver:Jeg klarer ikke helt å velge parti i denne saken. På en side, kan radioen brukes til å varsle om velt og hindringer i veien. Men, sniklytting er et utbredt problem, og det kan skape litt mere usikkerhet, mao. fart og spenning. Jeg vil si det bedrer publikumsunderholdningen, men forverrer rytternes sikkerhet.

Fortsett diskusjonen i vårt nye forum her!

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!
Følg oss på Facebook og Twitter!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere