*Nettavisen* Sport.

Dette er syklene du bør velge

Foto: (www.procycling.no)

Dyrt eller billig utstyr? procycling.no hjelper deg å velge rett på landeveien.

12.05.13 20:49

Specialized, Diamant eller Cannondale? Aluminium, karbon eller titan?

Moots?! Hva er det?

procycling.no er ute hos noen av Oslos mest populære sykkelforhandlere for å finne ut hvilke modeller du bør gå etter, dersom du ønsker å kjøpe deg landeveissykkel denne sesongen. For utstyrsteamet vårt stiller mosjonist og procycling.no-blogger Sigurd Sollien, vår egen utstyrsjournalist, Peter Andreas Prydz Gørbitz og Jarle Fredagsvik, redaktør for procycling.no.

To av oss kan regnes som noviser på dette stoffområdet. Altså ikke ulikt mange av dere som sitter og klør dere i hodet hver gang vinter blir til vår i dette landet.

I denne artikkelen får du først alternativer hos Anton Sykkeldelisk og deretter G-Sport Ullevål.

- Det er den Cavendish bruker
Det er lett å bli litt «starstruck» når man entrer de nye lokalene til Anton Sykkeldelisk i Bogstadveien.

Her står Joachim De Fine og venter på oss. Og sykkelselgeren har mye å fortelle.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jarle Fredagsvik

Det som slår oss med en gang: I 2013 er det stuereint å bruke penger på sykkel. Mye penger.

Oppe på to kroker til høyre for oss henger Specialized-modellen S-Works Venge. Det er sykkelen blant andre Mark Cavendish benytter seg av i spurten.

Sykkelen koster – *host* – 84.999 kroner.

- Ærlig talt, hva bør man legge i potten for en ny landeveissykkel?

- 10.000 kroner er greit for en landeveissykkel, innleder De Fine og vi aner at det kommer mer.

- Det er faktisk litt større aksept for at en landeveissykkel koster mer enn en man bruker i terrenget. Det er litt rart, med tanke på at terrengsykkelen er mer utstyrt (blant annet med dempegafler). Vi selger også veldig mange sykler i 30-40.000 kronersklassen. Også har vi de som kjøper S-Works én gang i året, sier han og refererer da til nevnte Cavendish-sykkel.

Hushovd og Boasson hjelper litt
Uten at vi kan dokumentere dette på noe vis, aner vi en trend i samfunnet til at nordmenn nå er villig til å investere mer i hobbyen sin.

Vi spør De Fine om dette innenfor sykkelsegmentet har noe med Thor Hushovd, Edvald Boasson Hagen og sykkelsportens voksende popularitet i Norge å gjøre.

- Det har nok litt å si at vi har Hushovd og Boasson Hagen. Men treningsbølgen begrenser seg ikke bare til sykling. Du har toppturer på ski, du har løp og du har triatlon. Jeg tror folk investerer mer i hobbyen sin. Det er like mye et velstandsfenomen, som det er Edvald-effekten.

At Anton Sykkeldelisk har sine lokaler i Bogstadveien på Oslo vest, har nok litt å si i forhold til avtrekkerhastigheten på Visa-kortet.

- Vi selger mange dyre sykler, vi gjør det, konstaterer han.

- Men vi har også veldig mange forskjellige mennesker som kommer innom. Vi har et stort utvalg, og en god del ressurssterke kunder. Den billigste landeveismodellen vi har, koster ikke mer enn 6.000 kroner, legger han til.

Her er tipsene fra forhandlerne
De Fine skal nå velge ut tre tips for landeveien for procycling.nos lesere: Et rimelig kjøp, et i mellomsjiktet og et i det øvre prissjiktet.

Det rimelige alternativet: Cannondale, Caad 10 105.
Pris: 9.999 (før 13.000)
Vekt: 8,3 kilo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Anton Sykkeldelisk: - Dette er en nybegynnersykkel for de som er i grei form fra før av. Den har en racing-geometri. Dersom man sammenligner med Synapsen (vi kommer tilbake til denne) er den litt aggressiv og lav i fronten. Når man snakker om innstegsmodeller, tenker man gjerne på en nybegynner. Men det kan også være en som har bakgrunn fra andre idretter, og som er i god form.

- Dette er sykkelen vi har satset mest på i det segmentet her. Vi selger veldig mye av denne.

procycling.nos vurdering: Caad-serien er Cannondales aluminiumserie på landeveien, og regnes for å være blant markedets aller beste aluminiumsrammer. Prispunktet gjør den naturligvis godt egnet dersom du ønsker å finne ut om landeveissykling er noe for deg. Samtidig gjør den aggressive geometrien at dette er en sykkel du fint kan kjøre mye ritt med. Sykkelen har Shimano 105 girgruppe. Gossamer-kranken fra FSA er en velkjent traver, og kommer her i BB-30 versjon som seg hør og bør på en Cannondale. Ellers finner vi Shimano RS-10 hjul, kjent for å være ytterst solide og tilnærmet vedlikeholdsfrie, mens resten av komponentene er produsert av Cannondale selv, og holder god kvalitet i forhold til pris.

Det midterste alternativet: Cannondale, Synapse Hi-Mod Ultegra.
Pris: 27.000
Vekt: 7,4 kilo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Anton Sykkeldelisk: - Denne er litt mer komfortabel enn Caad 10’en. Den er høyere i fronten. Dersom du har litt å gå på formmessig, hadde jeg kanskje gått for denne Synapsen i stedet. Hvis man kan kalle 27.000 kroner for midtsjiktet, velger jeg meg denne.

- Vi er jo på vestkanten ..

- Ja, vi er jo det. Dette er også en veldig populær sykkel. Dette er sykkelen «alle egentlig bør ha».

- Hva mener du med det?

- Den er litt vennligere. De fleste som sykler landevei, sykler ikke så mye ritt eller har behov for en kjempestiv sykkel. De sykler ofte langturer, eller ritt som Lillehammer-Oslo, Trondheim-Oslo eller Jotunheimen rundt. Dette er sykkelen for de aller fleste som sykler landevei. Denne sykkelen, eller en Specialized Roubaix-sykkel. Den er litt mer komfortabel, litt mer tilgivende.

procycling.nos vurdering: Skal du sykle et langt turritt? Sykler du mye på dårlig vei? Er du stiv i ryggen? Svarte du ja på minst ett av de foregående spørsmålene? Da burde du se nærmere på en Synapse Hi-Mod, som er Cannondales alibi når det kommer til komfortsykler. Det er hovedsakelig tre ting som skiller denne fra den rene racingmodellen Supersix. Akselavstanden er lengre, noe som gir bedre stabilitet. Fronten er høyere, hvilket innebærer at du sitter litt høyere og mer avslappet med rygg og skuldre. I tillegg har Cannondale et eget konsept de kaller SAVE som går ut på at man endrer rørformen på enkelte steder, som setepinne og setestag, for å dempe mest mulig vibrasjoner fra underlaget. Dette er egenskaper som kan komme godt med om du for eksempel skal tilbringe over et dusin timer sammenhengende på sykkelsetet. Girgruppen er Shimano’s nest beste, Ultegra, komplementert med en lett karbonkrank fra FSA. Equipe-hjulene fra Mavic er kjent som et bombesikkert valg, og passer således svært godt med sykkelens øvrige image.

Det dyre alternativet: Moots, Vamoots RSL
Pris: Ramme og gaffel ligger på 40.000. Med en bra utstyrspakke i tillegg nærmer du deg 80.-90.000 kroner
Vekt: 6,2 kilo (rammen veier kun 1,18 kilo)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Anton Sykkeldelisk: - Ramme og gaffel ligger på 40.000 kroner. Denne er litt på siden av alle de masseproduserte syklene som finnes på markedet. Den er laget av titan. Rent utseendemessig er den ganske nøktern, men vet du hva Moots er, så snur du deg etter den. Det finnes ikke mange av denne i Norge. Jeg sykler på en slik selv.

- Den var jævlig kul, sier Sigurd Sollien med stjerner i øynene og blinkende gulltann.

- Hvor mange får dere inn av denne i løpet av et år?

- Gjennom denne butikken her, har vi kanskje solgt fem rammer. I motsetning til aluminium, karbon og andre metaller, forringes ikke titan. Dette er derfor en sykkel for de som ikke ønsker å bytte den ut hvert år. Du ender lett opp på en 80-90.000 kroner på en slik sykkel. Du skal ha et fint hjulsett også.

procycling.nos vurdering: Ønsker du en sykkel du kan ha i mange år, og som det samtidig ikke finnes tre andre av i gata fra før av? Har du i tillegg bra med penger å bruke på sykkel? Da kan en Vamoots RSL fra den amerikanske produsenten Moots være vel verdt en titt. Ikke hørt om Moots, sier du? Det er i grunnen ikke så rart, Moots er nemlig et lite amerikansk firma som har spesialisert seg på å bygge rammer av titan. Titan er kjent som et svært solid og holdbart materiale, og kjøper du en ramme fra Moots får du livstidsgaranti på rammen! Hele byggeprosessen gjøres for hånd i Colorado, noe også prisen reflekterer. Kombinert med den høye råvareprisen på titan gjør dette at du må ut med 40.000,- for et komplett rammesett. Totalprisen varier naturlig nok med hvilke komponenter du velger å få bygget opp rammen med. Modellen avbildet her koster ca. 84.000,- og veier kun 6.2kg!

Der «folk flest» kjøper sykler
Vi takket for besøket og setter kursen mot G-Sport Ullevaal stadion.

Der Anton Sykkeldelisk er flashy og flommer over av de heteste merkene, er G-Sport mer jordnært og beskjedent. Likevel er det her «folk flest» kjøper syklene sine.

Alternativene er få, men trygge – og prisene evner ikke til å skremme vettet av de fleste. Men også her må du sprette ti høvdinger for å komme i gang med det store landeveisprosjektet ditt.

- Den rimeligste sykkelen som ligger inne i vårt system koster 10.000 kroner, forteller Peder Gran hos G-Sport Ullevål.

Men selvsagt finnes det andre alternativer, også her:

- Jeg har den vel ikke inne her nå, men vi kan skaffe en terrengsykkel til 50.000 kroner, dersom kunden er ute etter det. Jeg vil tro det finnes modeller som er billigere enn 10.000 også, men det er nok rundt snittet av hva du må regne med å betale, forteller Gran.

Sollien: - Er også aggressiv, men ikke aggressiv
Sigurd Sollien er en ivrig syklist og har til daglig en blogg gående hos procycling.no. Her er hans innspill i debatten om hvor «dyrt utstyr man trenger»:

- Jeg har to racersykler hjemme. Jeg har en som har veiledende pris til 50.000 kroner, og jeg har en til 18.000. Det er den til 18.000 jeg liker best, og det er den jeg sykler på. Den har en bedre geometri enn den andre, som igjen er mer aggressiv. Jeg er også aggressiv, men ikke så aggressiv, forteller Sollien.

- Det viktige når jeg skal finne en sykkel, er en sykkel jeg sitter godt på. En jeg ikke blir sliten av. Jeg er relativt ny i dette faget, men jeg trenger komfort og en sykkel som er digg å sykle på.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jarle Fredagsvik

Da bærer det over til anbefalingene.

Hos G-Sport er dette en relativt grei sak, et billig og et middels alternativ.

Det rimelige alternativet: Diamant, Pinnacle R4
Pris: 10.999,-
Vekt: 8,5 kilo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

G-Sport: - En fint utstyrt sykkel. Den er ganske slank og fin. Dette ser jeg på som en nybegynnersykkel.

- En sykkel man kan kaste seg rett over, uten erfaring med denne type sykling tidligere?

- Jeg vil anbefale å kjøre litt forsiktig i starten. Landeveissykling gir en helt annen belastning på beina. Derfor bør man ikke bare kjøre rett på sak. Det er også en helt annen utveksling på girene, påpeker Gran.

procycling.nos vurdering: - Diamant har blitt en av de største aktørene på det norske sykkelmarkedet, og kaller seg nå Norges største sykkelmerke. Deres satsing på landeveien har fått navnet Pinnacle, og består av fem ulike modeller. Pinnacle R4 er en typisk innstegsmodell for deg som ikke har syklet mye landevei tidligere. Geometrien er ganske avslappet, men fronten er fremdeles lav nok til at du godt kan stille til start i lokale ritt. Sykkelen kommer med Shimano 105 girgruppe som verken er det letteste eller kuleste på markedet, den tilbyr kun presis og forutsigbar girskifting til en meget hyggelig prislapp. Bremsene fra Tektro er lette, men stiller ikke med mest stoppekraft i klassen. Som på de fleste sykler i denne prisklassen finner vi også her en aluminiumsramme paret med karbongaffel. Resten av pakken inkluderer en lett hjulkombo med Alex R500 felg og Formula nav, mens G-sports egne, superlette C4 komponenter har funnet veien til styre, stem, sete og setepinne.

Det midterste alternativet: Diamant, Pinnacle R2
Pris: 21.999
Vekt: 6.9 kilo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

G-Sport: - Denne koster 11.000 kroner mer, men man ser nesten med det blotte øyet hvorfor. Denne er stivere, lettere og bedre utstyrt. Alt er gjort mye kraftigere.

- Hvem går for denne modellen?

- Det kan fortsatt være personen som i utgangspunktet tenkte seg å kjøpe en R4. Det spørs hvor mye man har lyst til å legge i det. Har man 22.000 som brenner i lomma, kan man like gjerne gå for denne modellen. Det fordrer selvsagt at du er glad i å sykle.

- Du får mer sykkelglede, jo lettere og stivere en sykkel er, skyter utstyrsjournalist (og Sportsklubben Rye-syklist) Peter Andreas Prydz Gørbitz inn.

procycling.nos vurdering: Pinnacle R2 er på mange måter R4’s slankere storebror. Her får du en fullkarbon monocoque ramme sammen med SRAM’s lette og funksjonelle Rival gruppe. Hjulene er en lett mellomprofilvariant av aluminium og stammer også fra den omtalte C4-serien. Videre har man bremser fra TRP, samt den nevnte Gossamer kranken fra FSA. Øvrige komponenter er som på Pinnacle R4 hentet fra den C4-serien. Diamant sitt motto: «Et lett valg» kommer tydelig fram når man tar med Pinnacle R2 på vekta. Uten pedaler smyger den seg inn rett over UCI’s magiske 6,8 kilogrense. Skal du være i nærheten av en slik vekt må du som oftest ut med minst det dobbelte av prisen på en Pinnacle R2!

Vi lar Sigurd Sollien oppsummere dagens «handlerunde»:

- Jeg vil si at å komme inn hos Anton Sport Sykkeldelisk gir en spore av glede til å sykle. Her er det pene sykler fra de rimelige til de veldig dyre. Jeg har jo lyst til å få nok et eksemplar hjem av en sykkel, men det skal jeg ikke gjøre. Det er gøy å se når folk er så entusiastiske som de er her.

- Hva med G-Sport, de selger jo mye av det folk trenger?

- De selger mye. Det er nok helt klart to forskjellige kundegrupper. Hit til Anton Sport kommer nok de som sikler. Butikken ligger på vestkanten, og flere av de som kommer inn har mye penger. Det er noe for enhver smak. Noen velger dette, og noen velger det andre. Jeg liker meg godt her. Her er det ren sykkelbutikk. Mye sykkel for mye penger!

Les andre utstyrsrelaterte artikler på procycling.no:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.