– Ut ifra det jeg ser og hører, virker alt rundt bilen positivt. Så jeg har store forventninger. Forhåpentligvis møter de forventningene mine på banen, sier Mick Schumacher til Autosport .

Sønnen til legenden Michael Schumacher kjørte sin første Formel 1-sesong i fjor, da for Haas. Det amerikanske laget har lidd under tøffe økonomiske kår de siste årene. Forrige sesong endte de på en soleklar sisteplass i lagmesterskapet. Hverken Schumacher eller lagkamerat Nikita Mazepin tok ett eneste poeng i hele 2021.

Men som Schumacher sier, er forventningene større nå. Hvorfor det?

Deltar i utviklingen

Før den kommende Formel 1-sesongen innføres en rekke regelendringer. Disse betyr at lagene vil kjøre med helt nye biler i år. Tanken bak regelendringene er at det skal bli enklere for førerne å ligge tett på hverandre - og dermed kjøre forbi.

Les mer om det her: Tror Formel 1-endringene kan sende halve feltet i tittelkamp

På grunn av økonomien valgte Haas å legge alle sine ressurser i 2022-bilen. Forrige sesongs bil ble fullstendig nedprioritert, derav bunnresultatene.

VSports mangeårige Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen håper at Haas og Schumacher kan holde bedre følge under de nye forholdene.

– Det er spennende med den nye bilen, for den er i prinsippet bygget rundt Mick Schumacher. Han er ung og uerfaren, men faren var en mester når det kom til å være med i prosessene rundt byggingen av bilene. Det blir interessant å se om Mick har arvet noen av de egenskapene, sier Gulbrandsen til Nettavisen.

De fleste kjenner til Michael Schumacher. Tyskeren vant hele syv VM-titler mellom 1994 og 2004. Kun Lewis Hamilton har like mange.

Schumachers 22 år gamle sønn synes det har vært strålende å jobbe med laget på fabrikken.

– Spesielt det å se hvordan en Formel 1-bil fungerer, er noe som har interessert meg i mange år, sier Mick Schumacher.

Forrige sesongs siste løp endte heseblesende: Verstappen sikret VM-tittelen etter vanvittig drama: - Kan ikke tro mine egne øyne

Tror på forbedring

Haas håper nok han kan vise glimt av farens storhet i 2022. Teamet har stort sett vært blant de dårligste i lagmesterskapet siden de ankom sporten i 2016, med unntak av 2018-sesongen. Da ble det en solid femteplass med Romain Grosjean og Kevin Magnussen i hver sin bil.

– Jeg tror de kommer til å gjøre det vesentlig bedre enn i fjor. De kommer ikke til å være helt jumbo, men heller ikke helt i toppen. Forhåpentligvis vil de ligge i midtfeltet, sier Gulbrandsen.

Det vil være en stor opptur for et utskjelt lag og to unge førere.

I disse dager annonserer flere av lagene datoen for når de skal vise frem årets bil. Haas har foreløpig ikke røpet når de vil gjøre dette.

Sesongen starter i Bahrain 18. mars.