RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette hadde fratatt Hesjedal seieren

Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
Sist oppdatert:
Giro d'Italia deler ut flere bonussekunder neste år.

Når Giro d’Italia starter 4. mai neste år, er det med en stor og potensiell rittavgjørende forandring.

I årets utgave ble det delt ut 20, 12 og 8 bonussekunder til de tre første på hver etappe, unntatt de fem hardeste fjelletappene. Der fikk ikke rytterne noen bonussekunder.

Onsdag annonserte rittarrangøren at det neste år vil deles ut like mange bonussekunder på absolutt alle etapper, selvsagt med unntak av tempoetappene.

Det kan i ytterste konsekvens spille en stor rolle for sammenlagtresultatet.

- Mer aggressiv kjøring
Vi i procycling.no har allerede omtalt hvilken effekt årets noe sære regler ga. Med bonussekunder på alle etapper ville det ikke vært Ryder Hesjedal, men heller Joaquim Rodriguez, som stakk av med det prestisjetunge trofeet.

Kanadiske Hesjedal tok seieren i det jevne rittet med kun 16 sekunders margin. Men hadde det vært bonussekunder på alle etappene og resultatet og differansene hadde vært de samme som i årets ritt, hadde Katjusja-kapteinen tatt igjen forspranget til Hesjedal og vunnet rittet med fire sekunder.

- Vi har valgt å reintrodusere bonussekundene etter å ha hørt på fansen. Da vi la ut en spørreundersøkelse rett etter årets giro sa 70 prosent at de ønsket at bonussekundene skulle være med å avgjøre rittet igjen.

- De ønsker å se aggressiv kjøring, og bonussekundene vil inspirere rytterne til å gå etter kjærkommende sekunder på hver etappe.

Slik begrunner Mauro Vegni, løypeansvarlig for Giro d’Italia, forandringen på hans blogg hos cyclingnews.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KUNNE VÆRT ANNERLEDES: Hadde det i år vært samme regler i Giro d'Italia som innføres foran 2013, hadde Joaquim Rodriguez stått øverst på pallen.
KUNNE VÆRT ANNERLEDES: Hadde det i år vært samme regler i Giro d'Italia som innføres foran 2013, hadde Joaquim Rodriguez stått øverst på pallen.

En nødvendig forandring?
Han håper og tror at bonussekundene også kan være med å balansere det som blir sett på som en Giro d’Italia tilpasset de beste temporytterne.

- Det er mulig for en tempospesialist å ta mer enn tre minutter på en klatrer på en lang tempoetappe, mens klatrere sliter med å kjøre fra temporytterne med mer enn 30-40 sekunder opp fjellene.

- Vi tror at bonussekundene kan bidra til å balansere det ut. Du tjener 60 sekunder på å vinne tre etapper, men det i seg selv er ikke nødvendigvis nok til å ta igjen tapt tid, understreker Vegni.

Til sammenlikning har det de siste årene ikke blitt delt ut et eneste bonussekund under Tour de France.

Totalt skal det kjøres 74,9 kilometer individuell tempo, i tillegg til en 17,4 kilometer lang lagtempoetappe. Kjente fjell som Stelvio, Galibier og Tre Cime di Lavaredo gir rene klatrere en mulighet til å ta sekunder fra de sterkeste temporytterne.

Du kan lese alle Vegnis tanker om løypen på denne bloggen!

PS: Det vil også bli delt ut 5, 3 og 2 sekunder til de tre første på hver innlagte spurt. Det skal være en slik på hver etappe, utenom på tempoetappene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere